AI en digitale optimalisatie voor kleinhandelaren en horecazaken

|Tips

Terwijl we nog volop bezig zijn met de integratie van digitale tools, staat de tsunami van Artificiële Intelligentie op het punt om onze wereld helemaal te overspoelen. Grote bedrijven en fastfoodketens zetten er economisch en strategisch maximaal op in, maar ook de kleinhandelaren en horecazaken springen voorzichtig mee op die boot.

Digitale betalingen optimaliseren

Digitale betalingen op punt zetten is een eerste belangrijke stap. Mensen ervaren het als een gemak wanneer ze kunnen kiezen hoe ze willen betalen. Zorg er dus voor dat je betaalterminal up-to-date is voor:

  • contactloze betalingen,
  • Payconiq,
  • Apple Pay en Google Pay,
  • de Edenred-kaart.

Wist je trouwens dat klanten de Edenred-kaart kunnen toevoegen aan hun Apple Wallet of Google Wallet? Zo kunnen ze vlot bij jou betalen zonder hun fysieke kaart bij zich te hebben.

Online reserveringstool als gouden kompas voor horeca

Heel veel horecazaken gebruiken een online reserveringstool. Daarmee kan je nadien een review vragen aan je klanten, maar ook je diensten beter afstemmen op de klant. Zo verhoog je de klantervaring. Stel dus gerichte vragen om meer in te spelen op de noden en wensen van je klant.

Enkele voorbeelden:

  • Vier je of vieren jullie iets speciaal?
  • Zijn er allergieën, intoleranties of gevoeligheden? Zoja, welke?
  • Wel of geen alcohol?
  • Heb je een voorkeur van tafel? Vertel hierbij dat je geen beloftes kunt maken, want als iemand anders die tafel eerder ook boekte, kan je je belofte niet waarmaken.
  • Maak je gebruik van een cadeaucheque?

💡 Maak het zichtbaar dat je winkel of restaurant de Edenred-kaart aanvaardt. Zo trek je ook klanten aan die daar specifiek naar op zoek zijn.

AI-tools zijn al vrij populair in de analyse en optimalisatie van het elektriciteits- en gasverbruik, maar ook voorraadbeheer. Je kan namelijk heel wat kosten uitsparen door daarop in te zetten. Daarnaast zijn er zeker nog andere interessante pistes om AI voor in te zetten zoals:

· Getrouwheidsprogramma’s,

· gerichte marketing en sales,

· piekuren en het efficiënt inzetten van personeel,

· inventaris management,

· voedselveiligheid.

Verschillende AI-tools exploreren, digitaliseren en integreren kunnen betekenen wat een wasmachine deed in het begin van de 20e eeuw: dagelijkse taken vereenvoudigen. Zo heb je als horeca-uitbater of eigenaar van een kleinhandel meer tijd voor het menselijk contact en de service waarvoor mensen graag terugkeren naar jouw zaak.

Nog geen partner van ons handelaren-netwerk? Bezoek onze website of neem contact op met ons om je verder te helpen.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen