De kunst van local sourcing

|In de kijker

In een tijd waarin consumenten vooral op een verantwoorde manier van het leven willen genieten, zijn lokale producten een echte troef. In dit artikel vertellen we je er alles over

 

SUPERIEURE KWALITEIT EN BETERE SMAAK

Lokale en seizoensproducten zijn vaak verser, omdat ze worden geoogst wanneer ze rijp zijn en niet zo lang onderweg zijn voor ze in jouw keuken terechtkomen. Bovendien bevatten versere producten doorgaans veel meer smaak en voedingsstoffen, wat de kwaliteit van je gerechten en dus de klanttevredenheid uiteraard alleen maar ten goede komt.

 

STEUN VOOR DE LOKALE ECONOMIE

Door in te kopen bij lokale producenten draag je je steentje bij tot de economische ontwikkeling van je regio, versterk je de banden/partnerships met lokale leveranciers/boeren en trek je klanten aan die bezorgd zijn om de impact van hun consumptiegedrag.

 

KLEINERE IMPACT OP HET MILIEU

Lokale en seizoensproducten moeten minder ver worden vervoerd. Zo verklein je dus de ecologische voetafdruk van je restaurant.

Minder transport betekent namelijk minder vervuiling en een lager energieverbruik. En dat draagt dan weer bij aan de duurzaamheid van je zaak. Bovendien kiezen klanten steeds vaker voor bedrijven die zich inzetten voor de bescherming van het milieu.

 

 

AANPASSINGSVERMOGEN EN CULINAIRE INNOVATIE

Seizoensproducten moedigen chef-koks aan om creatief te zijn en hun menu’s aan te passen aan wat er beschikbaar is. Met innovatieve en unieke gerechten op basis van seizoensproducten onderscheiden ze zich van hun concurrenten. Bovendien trekt een regelmatig wisselend menu klanten aan die benieuwd zijn naar de nieuwe smaken.

 

KWALITEITSVOLLE INHOUD

Maak van de duurzame, lokale seizoensproducten die je gebruikt de sterren van je communicatieplan. Consumenten letten namelijk steeds meer op de herkomst van producten en de duurzame aanpak van de bedrijven die ze steunen. Door je keuze voor lokale en seizoensproducten te benadrukken, schrijf je een authentiek en aantrekkelijk verhaal rond je restaurant.

 

IN EEN NOTENDOP

Lokaal inkopen komt niet alleen de kwaliteit van je gerechten en de lokale economie ten goede. Het biedt je ook een unieke kans om je duurzame en verantwoorde aanpak in de kijker te zetten. Door daar gericht over te communiceren, trek je niet alleen klanten aan die belang hechten aan de herkomst van producten en graag terugkomen naar je zaak, maar presenteer je jezelf ook als een belangrijke speler in de lokale gastronomie.

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen