De restaurantgewoonten van Belgen in 2024

|Trends

Een nieuwe enquête van Edenred heeft een aantal interessante trends over de restaurantgewoonten van de gemiddelde Belg aan het licht gebracht. Nuttige info om je aanpak bij te sturen ... Voor een etentje tellen de Belgen gemiddeld 40 euro per persoon neer, maar desondanks gaan ze minder vaak op restaurant. Dat is waarschijnlijk te wijten aan de verhoogde kosten van het levensonderhoud.

 

FREQUENTIE EN BUDGET: een kwetsbaar evenwicht 

De meeste Belgen (twee op de drie) gaan nog steeds minstens één keer per maand uit eten. Toch ligt het aantal restaurantbezoeken lager dan vijf jaar geleden. Voor 53 % van de ondervraagden ligt dat aan hun budget, anderen gaan alleen op restaurant als ze iets te vieren hebben.

 

“WAAR GAAN WE ETEN?”: een doordachte keuze 

Het internet speelt een cruciale rol: maar liefst 54 % van de consumenten zoekt online recensies op voordat ze een restaurant binnenstappen. Het type keuken, de prijs en de locatie zijn de belangrijkste keuzecriteria. Traditionele restaurants en eetcafés zijn het populairst, wat erop wijst dat velen de voorkeur geven aan vertrouwde en betaalbare gerechten.

- Tip -

Digitaal is de toekomst! Er zijn steeds meer technologische snufjes om de interactie met klanten te optimaliseren. Heb je bijvoorbeeld al een QR-code die je klanten kunnen scannen om rechtstreeks naar de vermelding van je restaurant op Google te gaan? Plaats die op een strategische plek op de tafels of aan de kassa. Zo kunnen je klanten makkelijk een positieve recensie achterlaten en krijgt je online reputatie een boost. Een hoge score op het internet helpt potentiële klanten nieuwsgierig te maken, waardoor ze meer geneigd zijn om bij hun volgende etentje voor jouw zaak te kiezen

CULINAIRE VOORKEUREN EN ALCOHOL

De meeste klanten kiezen voor twee gangen. Slechts een minderheid gaat voor een volledig menu of slechts één gerecht. Een nuttige tip: bijna een vijfde van de klanten drinkt geen alcohol. Zet dus zeker een divers aanbod alcoholvrije dranken op je menukaart.

 

DE OPKOMST VAN DE DOGGYBAG

Wat als je je buik hebt volgegeten, maar je bord nog niet leeg is? Voor 43 % van de Belgen is het antwoord eenvoudig: ze nemen de restjes mee naar huis om ze later op te smullen. Ook voor restauranthouders is het een goede zaak om doggybags aan te bieden. Zo gaan ze voedselverspilling tegen en komen ze hun klanten tegemoet.

 

IN CONCLUSIE: een gouden kans om mee te evolueren 

Voor restauranthouders zijn bovenstaande trends een handige leidraad. Wie ze goed aanvoelt, kan zijn aanbod erop afstemmen en de relatie met zijn klanten versterken. Op economisch vlak zitten we midden in een moeilijke periode, maar de restauranttraditie is in België nog steeds een vaste waarde. Innoveren en aanpassen: dat zijn de sleutelwoorden om klanten te blijven aantrekken én ervoor te zorgen dat ze je zaak tevreden buitenstappen.

Kort gezegd: deze informatie geeft je een goed beeld van wat je klanten precies willen en verwachten. Maak daar handig gebruik van om hen een ervaring te bieden waarvoor ze graag terugkomen, zelfs al gaat het economisch minder goed.

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen