Dé belangrijkste voedingstrend: Duurzaamheid x Gezondheid
Duurzaamheid én gezondheid zijn de ideale combo voor Belgen volgens de Food Barometer 2024 van Edenred. Uit de bevraging bleek namelijk dat maar liefst 85% van de bevolking aandacht heeft voor een evenwichtig voedingspatroon en 71% zich zorgen maakt over voedselverspilling in restaurants. Belangrijke resultaten dus om in het achterhoofd te houden voor zowel de menukaart als de strategie om voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan.
Gezondheid in de spotlight
We weten al langere tijd dat we als Belgen een koppig en soms averechts volk zijn. Toch is het opmerkelijk dat we blijven investeren in gezonde en verse producten ondanks inflatie en een hoger prijskaartje. Er is een actieve vraag van klanten naar gezonde keuzes op het menu. “Verse producten, met groenten voorop”, kwam duidelijk uit de bevraging.
Duurzaamheid haalt zilver
Niet alleen gezondheid kwam uit de peiling, ook lokaal en duurzaam zijn twee belangrijke aspecten. 71% hoopt volgens de enquête dat restaurants maatregelen nemen tegen voedselverspilling. Daarbij denken we spontaan aan foodybags of flexibele porties. Maar lokale producten, en samenwerkingen met lokale handelaars of sociale projecten kan de korte keten promoten en de ecologische voetafdruk verlagen. De producten zijn namelijk minder lang onderweg, verser, kunnen een uitsparing in kosten betekenen én je bouwt goede relaties op in je professioneel netwerk.
In ons blogartikel over Artificiële Intelligentie en digitalisatie kan je meer lezen over de optimalisatie van de voorraadbeheer en hoe de nieuwe technologie daarbij kan helpen.

Storytelling
Actie tegen voedselverspilling, een geoptimaliseerde stock, lokale partners, gezonde keuzes, oog voor de mens én de natuur, mensen horen dat graag. Ze hebben het gevoel dat ze bijdragen aan een betere wereld. Meer en meer mensen lezen ook bewust het verhaal achter een restaurant. Door dat verhaal te delen op je website en sociale media-kanalen, kan het leiden tot trouwere klanten die bewust voor jou kiezen.
Maaltijdcheques als motiverende factor
Het accepteren van maaltijdcheques blijft een heel belangrijke factor voor mensen om zich niet alleen bepaalde ‘extra’s’ te kunnen gunnen, zoals een lunch of etentje op restaurant, maar ook om voor gezonde opties te kiezen. Gezonde gerechten op de menukaart en de korte keten kunnen die mensen naar je restaurant trekken, want 54% van restaurantuitbaters zagen een omzetstijging dankzij het aanvaarden van maaltijdcheques.
Aanvaard je nog geen Edenred Maaltijd, maar wil je toetreden tot ons netwerk? Sluit je hier online aan of contacteer ons om je op weg te helpen.
Vond je dit artikel leuk?
Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.