Gids voor de horeca in tijden van crisis

|In de kijker

Het zijn moeilijke tijden voor de horeca. Door deze ongeziene gezondheidscrisis moeten de uitbaters hun deuren sluiten, een mokerslag voor de sector. De angst voor de economische gevolgen is immens. Maar het blijft koffiedik kijken hoe de situatie de volgende weken zal evolueren. Eén ding staat wel vast: iedereen moet creatief zijn met het oog op de heropstart. Deze gids helpt je hier een handje bij.

GOOI HET EVEN OVER EEN ANDERE BOEG ...

Van de ene op de andere dag moest jij je activiteiten aanpassen. Afhaalmaaltijden? Leveringen aan huis? Twee opties waarmee veel zaken het hoofd boven water proberen te houden.

  • Sommigen hebben hun menukaart aangepast en beperken zich tot een tiental populaire gerechten, die ze op de bekendste thuisbezorgingsplatforms aanbieden.
  • Anderen hebben hun eigen bestel- of leveringsdienst opgezet.
  • Nog anderen hebben hun deuren volledig gesloten tot het einde van de coronamaatregelen.

Takeaway en/of thuisbezorging kan in deze periode bijzonder interessant zijn.

Bekijk alle voordelen hiervan in ons artikel over onlinebestellingen.

WIST JE DIT?

Je klanten kunnen online met hun Ticket Restaurant-maaltijdcheques betalen op Uber Eats, Bakkersonline en Slagersonline. Edenred wil zo de lokale handelaars promoten en hen helpen met hun digitalisering! Ontdek in één oogopslag alle mogelijkheden van de Edenred-kaart voor het onlinegebruik van de Ticket Restaurant-maaltijdcheques.

Maar wat doe je met je voorraad als je niet meer mag verkopen? Je hebt producten met verlies verkocht en uitgedeeld om de voedselverspilling tot een minimum te beperken. Snel reageren en solidair zijn, dat was de boodschap. Je inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen, zeker voor het milieu, maar ook voor jouw bedrijfsimago bij je klanten. Verstandig omgaan met onverkochte voedingsproducten is een dagelijkse uitdaging voor de voedingssector, zeer binnenkort verzamelen we alle goede praktijken die andere restauranthouders en voedingsdistributeurs reeds invoerden.

… OF STEEK JE BEDRIJF IN EEN NIEUW JASJE

Profiteer van deze verplichte adempauze om je aanbod, toeleveranciers en communicatie onder de loep te nemen. Het is een uitgelezen moment om je menukaart bij te werken, lokale landbouwers en andere leveranciers te zoeken, je aanwezigheid op de sociale netwerken te versterken …

Let wel: blijf trouw aan je eigen concept en identiteit. Gooi het roer dus niet zomaar om, maar geef je zaak een opfrisbeurt en zet de laatste puntjes op de i. Hieronder enkele tips waar je weinig of geen budget voor nodig hebt …

LESS IS MORE

Als je enkel de populairste gerechten op je menukaart zet (bij voorkeur niet langer dan een A4’tje), kun je efficiënter werken, je voorraad beter beheren én je omzet een boost geven. Bovendien hebben je klanten minder tijd nodig om te kiezen en kun jij dus meer verkopen.

TREK NIEUWE KLANTEN AAN

Nieuwe doelgroepen kunnen je omzet ten goede komen, bv. bedrijven, verenigingen en oudere personen. Bedenk een strategie met gerichte acties of aangepaste diensten (gegroepeerde bestellingen, thuisbezorging enz.).

LANCEER EEN LUNCH- OF STUDENTENMENU

Met een dagschotel, een drankje en een dessert voor een zacht prijsje. Dat werkt altijd!

 

HERBEKIJK JE BEVOORRADING

Ga eens na hoe je de toelevering en het transport van je ingrediënten beter kunt beheren. Om ecologische, economische en logistieke redenen is het belangrijk dat je je samenwerking met je leveranciers kritisch onder de loep neemt. Ook je klanten zijn hier trouwens erg mee bezig.

ONTDEK DE LOKALE LANDBOUWERS

Neem de tijd om hen eindelijk eens echt te leren kennen en vraag hen hoe ze zelf hun groenten bereiden. Nieuwe ideeën zijn altijd interessant! Ze geven je met plezier tips en zullen gegarandeerd het eerst aan jou denken op hun volgende leveringsronde. Dankzij deze lokale leveranciers werk je niet enkel met betere producten, maar krijgen je gerechten ook een nieuwe toets.

Bovendien maken deze leveranciers dan graag reclame voor jou bij hun klanten. Mond-tot-mondreclame is dan ook de beste manier om mensen uit de buurt naar je zaak te halen.

Nog een laatste voordeel? Als je hoofdzakelijk met seizoensproducten werkt, verandert je menu voortdurend mee en blijf je je klanten verrassen. Ga bijvoorbeeld ook op zoek naar een (banket)bakker bij jou in de buurt. Meer tips om je menukaart op te frissen ...

LAAT IN ELK GEVAL VAN JE HOREN …

Als restauranthouder heb je het nut van de sociale netwerken tijdens de eerste dagen van deze crisisperiode zeker al ontdekt. Via deze weg kun je namelijk met je klanten communiceren, je doelpubliek bereiken en de voedselverspilling tot een minimum beperken.

Het is belangrijk dat je in contact blijft met je klanten en jullie relatie onderhoudt nu de grootste storm(loop) gaan liggen is. Hoe meer de mensen zich betrokken voelen, hoe solidairder ze zijn … En hoe sneller ze na deze coronacrisis opnieuw de weg naar jouw zaak zullen vinden! Lees onze tips voor een sterke communicatie nu de grootste storm gaan liggen is en iedereen 'in zijn kot' moet blijven.

… EN BEREID JE VOOR OP DE HEROPSTART VAN JE ACTIVITEITEN!

Je kunt rekenen op je medewerkers, klanten en buren. Zij zullen je zeker steunen als je hen dat vraagt. Organiseer een feestelijke heropening om opnieuw de aandacht en het vertrouwen van je klanten te winnen. Maak een event op Facebook aan en deel dit massaal via je andere netwerken. Een speciale menukaart kan ook een idee zijn. Samen fijne herinneringen maken, dat is de basis van jouw business! Meer ideeën voor het gebruik van uw sociale netwerken zijn hier beschikbaar.

Verkoop waarde- of geschenkbonnen die je klanten na de heropening kunnen gebruiken. Zo heb je toch een beetje inkomsten in deze moeilijke periode. Vraag je trouwe klanten, familie en vrienden om jou zo als lokale handelaar een duwtje in de rug te geven. Jij hebt er niet zo veel werk aan én het is een leuk idee voor wie niet altijd weet wat cadeau te doen.

Heb je zelf ook nog tips voor de restauranthouders van het Ticket Restaurant-netwerk? Laat het ons weten!

Wat je huidige situatie ook moge zijn, onzekerheid en schrik maken zeker deel uit van je dagelijks bestaan. Om de moraal hoog te houden, is het van essentieel belang om te relativeren, hier volgt wat advies dat je daarbij kan helpen.

Hoe je er nu ook voor staat, neem even wat afstand en herbekijk je zaak voor de toekomst. Ga na wat je klanten willen en waarvoor ze blijven terugkomen. Daar moet je op mikken om je zaak na de coronacrisis opnieuw op volle toeren te doen draaien.

Profiteer van deze tijd om met je familie, vrienden, medewerkers en concullega’s te overleggen. Leg je toekomstplannen eens aan hen voor. Met vereende krachten en creativiteit wordt je zaak een succes. Teamwork makes a dream work!

Edenred begeleidt alle handelaars van zijn netwerk stap voor stap. We wensen je veel moed. Zorg goed voor elkaar én voor jezelf.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen