Hoe als winkel inspelen op trends
De consument vandaag is kritisch en stelt vragen. Ze willen weten waar de producten vandaan komen, wie erachter zit en eigenlijk hoeveel belang je hecht aan hun gezondheid en die van de planeet. Lokaal kopen is geen tijdelijke hype meer, maar een blijvende trend die steeds meer gewicht in de schaal legt. Buurtwinkels kunnen zich daarin onderscheiden van grote ketens.
Edenred zette dit thema mee in de kijker op de Foire de Libramont, waar lokale productie, duurzaamheid en de korte keten centraal stonden. De interesse van bezoekers bewees dat lokaal de toekomst is en blijft.
Waarom lokaal kopen loont
Lokaal kopen gaat verder dan het gemak van nabijheid. Klanten vinden het fijn om te weten waar hun aankopen vandaan komen en wie ze maakt. Het draait ook meer om vertrouwen, authenticiteit en verbondenheid. Ze hebben het gevoel dat ze een steentje bijdragen aan een betere wereld.
- Verser en duurzamer: producten leggen minder kilometers af, blijven langer vers en hebben een kleinere ecologische voetafdruk.
- Een persoonlijk gezicht achter het product: mensen waarderen het menselijke aspect van lokale handel. Ze lezen ook graag het verhaal van de producent. Het maakt hun aankoop persoonlijker.
- Sympathie en betrokkenheid: wie lokaal koopt, heeft het gevoel bij te dragen aan een positieve toekomst. Het versterkt de band met je winkel als jij dat symboliseert.

Snel inspelen op trends met een flexibel assortiment
Kleine handelaars hebben een troef die grote ketens niet hebben: flexibiliteit.
- Je kan sneller inspelen op nieuwe smaken of seizoensproducten.
- Lokale samenwerkingen laten toe om op korte termijn nieuwe producten te introduceren.
- Je kan de ‘misbaksels’ als proevertje aanbieden en zo tonen dat alles ambachtelijk gemaakt werd.
Zo creëer je een assortiment dat voortdurend evolueert en dat is net wat klanten vandaag van jou verwachten. Die flexibiliteit maakt je aanbod uniek, speelt snel in op de markt en vraag van de klanten en zorgt er zo voor dat ze loyaal zijn en nieuwsgierig terugkeren om te zien wat er nieuw is.
Unieke producten trekken nieuwe klanten in je zaak
Mensen geraken al snel uitgekeken op een standaard assortiment in grote ketens. Als ze unieke producten bij jou vinden, zullen ze ook naar jou terugkeren voor die producten. Jouw persoonlijke aanpak, vriendelijkheid en gezicht van de zaak zorgen er mee voor dat ze graag terugkeren omdat ze weten dat ze bij jou service én kwaliteit vinden.
Zet in op storytelling
Vertel het verhaal achter je producten. Hang kleine infokaartjes uit over de producenten of deel video’s van lokale samenwerkingen op sociale media. Klanten voelen zich graag betrokken. Dat gevoel geef je hen door transparant te zijn over de herkomst van de producten en hoe ze geproduceerd werden.
Ook Edenred draagt die visie uit door partnerschappen aan te gaan met lokale producenten en duurzame initiatieven. Maaltijdcheques worden namelijk vaak besteed bij winkels die inzetten op een lokaal en verantwoord aanbod. We zijn ook trotse partner van het ShareTheMeal-platform van het Wereldvoedselprogramma om mensen die honger lijden overal ter wereld te kunnen helpen.
Bouw dus aan een sterk en betrouwbaar merkverhaal en versterk zo de relatie met je klanten én lokale producenten. Het zorgt voor een commerciële en maatschappelijke, duurzame groei.
Vond je dit artikel leuk?
Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.