Jij en je team zijn de sleutel tot succes

|Beter verkopen

Bij wat jij doet, zijn mensen onmisbaar. Je verkoopt uiteraard producten en diensten. Maar je verkoopt ook emoties. Door het menselijke centraal te plaatsen, geef je je zaak de kracht om te overleven in een onzekere context, maar maak je je personeel ook gedreven, autonoom en competent. Deze eigenschappen en competenties zijn bepalend voor een positieve klantervaring en dus een hogere omzet.

MAAR WAT VERSTAAN WE PRECIES ONDER KLANTERVARING?

Het is het algemene gevoel (positief of negatief) die de klant heeft na alle interacties met jouw handelszaak en je personeel. Het begrip is nogal breed, dus we beperken ons hier tot jou en je team. Kortom, de menselijke kant van de zaak.

WAAR BEGIN JE?

Alles begint met eenvoudige regels (zoals een gepaste dresscode of een uniform) en een goede onboarding (vlot, voorbereid, gestructureerd ...) van nieuwe werknemers. En stel vanaf dag één concrete en haalbare doelen, zodat ze vlotter hun plek vinden in je team en voldoening halen uit hun job.

WIST JE DIT AL?

Meer dan de helft van de consumenten zegt niet te zullen terugkeren naar een handelszaak na een slechte ervaring, zelfs als ze tevreden zijn over het product zelf.

TIPS VOOR EEN POSITIEVE KLANTERVARING

Leer je personeel te antwoorden op de verzoeken van je klanten in plaats van te reageren. Want daar lijdt de communicatie onder.

De juiste houding kost je niets. Dit betekent dat je behulpzaam, aangenaam en menselijk bent, dat je glimlacht en discreet omgaat met klanten. Wees ook actief, maar niet gehaast. Telkens als je door je zaak wandelt, kun je iets nuttigs doen.

Overloop samen regelmatig je hele winkel, je kaart of je restaurant. Het is een must dat je de producten en prijzen kent, en tegelijk waakt over de algemene werking.

Verzamel informatie over je klanten om te weten wat ze willen. Deel die informatie ook met je team.

Moedig je personeel aan om aan upselling te doen zonder druk te zetten op klanten. Ze kunnen bijkomende producten voorstellen terwijl ze een babbel slaan en zo de band met de klant versterken.

Vraag je team regelmatig naar feedback om de klantervaring te verbeteren. Pas die ideeën toe om meer te verkopen en ze nog meer bij je zaak te betrekken.

Vergeet tot slot niet om zelf het goede voorbeeld te geven. En denk eraan: met een gedreven team bespaar je tijd en verkoop je meer!

OPLEIDINGEN NODIG VOOR JOU OF JE WERKNEMERS?

Buurtsuper.be is de UNIZO-organisatie van speciaalzaken en zelfstandige supermarkten aangesloten bij Ahold Delhaize (AD, Proxy, Shop & Go en Albert Heijn), Alvo, Carrefour (Market en Express), Spar-Colruyt Group (Spar) en Lambrechts (Spar Express). Buurtsuper.be organiseert opleidingen over diverse thema’s. Meer info.

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen