Nature & Découvertes, een voorbeeld om te volgen

|Jij hebt het woord

Wat we bij Edenred willen? Jou bijstaan en je meer klanten en omzet bezorgen. Deze keer brachten we een bezoekje aan een winkel van Nature & Découvertes. We vroegen hen naar hun beste tips! Lees het verslag van ons gesprek met Brice, adjunct-directeur van Nature & Découvertes in Woluwe, een winkel die trots alle voordelen benut van het Ticket EcoCheque netwerk!

Bij Nature & Découvertes vinden de klanten meteen wat ze nodig hebben en zijn ze er zeker van dat ze met ecocheques kunnen betalen. Dankzij onze opvallende displays willen ze meteen vragen stellen, en dat doen ze dan ook massaal. Ze zeggen vaak tegen zichzelf: Ah, dat is leuk! Ik denk dat ik misschien wel al mijn ecocheques in één keer ga besteden, want hier weet ik tenminste zeker dat het kan.“ Inderdaad, sommige klanten hebben er geen moeite mee om alles in één keer uit te geven. Hun mandje is dan ook vaak goed gevuld.

We spraken met Brice, adjunct-directeur van een Belgische Nature & Découvertes. Hij legt uit hoe hij het makkelijker maakt om Ticket Ecocheque te aanvaarden in zijn winkel, gaande van de displays tot de aanduiding van de geselecteerde producten.

Bij Nature & Découvertes kun je heel wat producten betalen met ecocheques. We zijn heel veeleisend voor onze leveranciers. Zo moet ons 'Saveurs' gamma echt wel bio zijn. We proberen onze klanten dan ook zoveel mogelijk producten met het Europese biolabel aan te bieden."

DE ECOCHEQUEPRODUCTEN TERUGVINDEN

Hoe doen we dat? We werken met een ambassadeurssysteem. Ons team kan rekenen op twee ecocheque-ambassadeurs (onder wie mezelf). Bij iedere levering stallen we alles eerst uit in de winkel. Daarna overlopen we het team en de winkel om aan de hand van de NAR-lijst te kijken of het product in aanmerking komt voor een betaling met ecocheques.

We werken met een lijst die we updaten en aan de kassa leggen. Als de klant dan een vraag stelt waarop we het antwoord niet kennen, en we geen tijd hebben gehad om met iemand te praten of die persoon is er niet, dan kunnen we die lijst raadplegen om te weten wat we moeten doen. We delen alles nadien met de andere winkels, die dezelfde lijst dan ook gebruiken."

BONUS

Het meeste is heel gemakkelijk te herkennen:

  • Als er één van de 7 logo's op staat, weet je het meteen zeker.
  • Alles op zonne-energie: dat spreekt voor zich.
  • Fietsaccessoires: ook daar zien je meteen hoe de vork in de steel zit."

Maar er zijn ook heel wat 'valkuilen', waardoor je moet opletten dat je je niet vergist. Denk maar aan:

  • biokatoen: het lijkt misschien logisch, maar er moet een label op staan. Anders haalt zo'n product de NAR-lijst niet.
  • houten speelgoed: klanten denken soms dat ze houten speelgoed automatisch met ecocheques kunnen betalen, maar dat is niet per se zo. Om in aanmerking te komen voor ecocheques, moet er echt een FSC- of PEFC-label op de verpakking staan.”

DE ECOCHEQUEPRODUCTEN AANDUIDEN

Onze creatieve afdeling heeft een mooi logo voor de ecocheque ontworpen. Daarmee duiden wij de producten aan. We hebben ook een plekje waar we een selectie ecochequeproducten groeperen. Zo vallen ze zeker op. De klanten herkennen de producten meteen.

We kunnen natuurlijk niet alles plaatsen, maar het idee erachter is wel duidelijk. Als ze het ecochequelogo zien, hebben we meteen hun aandacht. Daarna gaan we met hen in gesprek over het concept van de ecocheque, wat heel leuk is.”

Sinds we de producten aanduiden, zien we een groot verschilDagen waarop niemand een ecocheque gebruikt, komen maar zelden voor. Ze komen langs met hun Edenred-kaart en zeggen tegen zichzelf: 'Wat ik koop, maakt echt een verschil.”

DE VERKOOPTEAMS OPLEIDEN

We organiseren bijeenkomsten, zoals een gezellig ontbijt, om onze vragen te bespreken, met name over de ecocheque. We houden zelfs quizjes over de problemen waarmee we te maken krijgen, om te zien of we ergens specifiek op moeten letten ... Dat is echt een leuk overlegmoment. De feedback is uitstekend, en tegelijkertijd wordt ons team opgeleid. Ze aarzelen ook niet meer om mij of een van de ambassadeurs tijdens de lunchpauze aan te spreken, of om op de lijst met producten aan de kassa of de NAR-lijst in de keuken te kijken als ze nog vragen hebben."

EN DE EDENRED-KAART?

De Edenred-kaart heeft veel veranderd, zowel op operationeel vlak als wat de boekhouding betreft. We zijn bijzonder tevreden. Het is heel gemakkelijk voor de klant (die kan zelfs contactloos betalen) en het gaat heel snel. Fantastisch, toch? Met de Edenred-kaart is iedereen tevreden!"

Nature & Découvertes aanvaardt uiteraard Ticket EcoCheque [en Ticket Compliments] in hun Belgische winkels.

Meer informatie op natureetdecouvertes.com.

WE LATEN JE AAN HET WOORD!

Wil je ook ambassadeur van het Edenred-netwerk worden? Heb je gouden tips voor andere restauranthouders? Stuur ons dan gerust een e-mail.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen