10 ideeën om je kosten te verlagen, koste wat het kost

|In de kijker

Door de internationale geopolitieke situatie en de energiecrisis zijn het harde tijden voor handelaars. Als er weer een factuur in de bus valt of een regel wordt bijgesteld, slaat de schrik hen om het hart. Velen staan inmiddels op de rand van een sluiting of faillissement. Wat kun je nog doen om het hoofd boven water te houden?

JE KOSTEN BEPERKEN

1. Beperk het energieverbruik in je zaak. In ons artikel over energiebesparing lees je tal van tips.

2. Bespaar op grondstoffen die duurder geworden zijn door alternatieven te zoeken bij lokale landbouwers of door verspilling tegen te gaan. Enkele voorbeelden:

  • Olie kun je door tal van producten vervangen, afhankelijk van waarvoor je het gebruikt. Denk aan room, kwark, appelmoes, citrussap, bananen- of groentepuree …

 

  • Eieren kun je als bindmiddel vervangen door appelmoes, bananenpuree of yoghurt. Gebruik je eieren als rijsmiddel, dan zijn een combinatie van bakpoeder en azijn of zelfs bruiswater goede alternatieven.

3. Verspil minder. Elk jaar verspillen voedingswinkels duizenden euro’s aan producten die ze niet kunnen gebruiken omdat ze vervallen of niet goed bewaard zijn. Er zijn veel manieren om geld te besparen én verspilling tegen te gaan. Je vindt ze allemaal in een handige lijst in ons artikel over voedselverspilling.

4. Voer de vierdagenweek in. Met dit systeem bespaar je niet alleen op je personeelskosten, je energieverbruik daalt ook met bijna 15%.

5. Maak gebruik van tijdelijke werkloosheid. Als reactie op de algemene stijging van de energieprijzen heeft de overheid een aantal steunmaatregelen voor ondernemingen ingevoerd. Een van die maatregelen is de invoering van 'tijdelijke werkloosheid energie'. Om daarvan te kunnen gebruikmaken, moet je voldoen aan een van deze twee voorwaarden:

  • Je kunt aantonen dat je energieaankopen minstens 3% van de toegevoegde waarde van je onderneming bedragen.
  • Je kunt bewijzen dat je energiefactuur van het kwartaal voorgaand aan de aanvraag voor tijdelijke werkloosheid is verdubbeld tegenover die van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
JE OMZET VERHOGEN

6. Verhoog de prijzen van al je gerechten met 1 euro als je dat nog niet hebt gedaan. Een kleine prijsstijging valt niet op bij de meeste van je klanten, maar alle beetjes helpen om je omzet op te krikken.

7. Verklein je porties. Kies voor shrinkflation. Die aanpak bestaat erin dat je minder van een product verkoopt voor dezelfde prijs. Een iets kleiner stukje vlees, een minder gul gevuld bord, recepten met meer goedkope ingrediënten zoals groenten … Er zijn heel wat mogelijkheden.

8. Voer een abonnement in voor je trouwe klanten om te verzekeren dat ze regelmatig terugkomen. Heel wat merken gebruiken dit nieuwe systeem al. Het voordeel voor je klanten: een kleine korting van bijvoorbeeld 5% of een commercieel gebaar, zoals een kopje koffie of een digestief na de maaltijd. Je kunt zelfs verschillende tarieven en formules hanteren voor 's middags of 's avonds, voor mensen die één of twee keer per maand je zaak binnenstappen of voor wekelijkse klanten …

Zet een spaarpot in je zaak. Deze keer niet voor de fooien van je personeel, maar om jou als uitbater te steunen zodat je de energiecrisis doorkomt. Geen drinkgeld dus, maar 'verwarmingsgeld', 'help-ons-open-blijven-geld', een 'opstekertje' …

9. Organiseer een geldinzameling in je buurt en binnen je netwerk. Waarom niet? Maak bijvoorbeeld gebruik van crowdfunding om wat meer financiële ademruimte te krijgen. Je kunt je schenkers een symbolisch bedankje geven voor hun steun, zoals een ingekaderde foto of een post op je socialmediakanalen waarin je hen bedankt.

10. Stimuleer je verkoop. Geef je personeel een snelcursus verkopen en vertel ze van welke producten je meer wilt verkopen, zodat ze je klanten in die richting kunnen sturen (de producten met de hoogste marge uiteraard). Herbekijk ook je menu met dit idee in het achterhoofd en zorg ervoor dat deze producten goed opvallen. Zet je suggesties ook op plakkaten, een bord in je zaak …

Heb je nog ideeën die je met je collega-handelaars wilt delen? Geef dan zeker de redactie van Tot je dienst - Edenred een seintje.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen