Communiceren over allergenen: de bal ligt in jouw kamp

|Praktische tips

Je klanten informeren over de allergenen in je gerechten is niet alleen wettelijk verplicht, maar voorkomt vooral ook drama's! Net zoals Edenred en het FAVV besef jij immers ook dat mensen met een allergie in alle rust op restaurant moeten kunnen gaan! Daarom herinneren we je graag nog eens aan enkele cruciale zaken ...

Volgens de Hoge Gezondheidsraad lijdt 2 tot 3 % van de Belgen aan een voedselallergie. Bij kinderen is dat volgens de laatste cijfers 6 tot 8 %.

Om problemen te voorkomen, moeten mensen met voedselallergieën het eten vermijden dat problemen veroorzaakt. Om de boosdoener te kunnen identificeren, moet je dus eerst en vooral de samenstelling van een product kennen en zorgvuldig de lijst met ingrediënten analyseren. Als restauranthouder ken je je gerechten uiteraard het best en is het jouw taak om je klanten op deze allergene stoffen te wijzen!

COMMUNICEREN, OKÉ! MAAR HOE?

De Europese wetgeving bepaalt dat op de voedingslabels 14 allergenen duidelijk moeten worden aangegeven. Maar labels uitpluizen is uiteraard onbegonnen werk op restaurant! Hoe ga je dan wel te werk? Wel, je kunt bijvoorbeeld waarschuwingen plaatsen op de menukaart, of een affiche aan de toog hangen ...

Je mag zelf kiezen of je je klanten schriftelijk dan wel mondeling op de hoogte brengt. Het enige wat ertoe doet is dat klanten met een allergie in alle rust kunnen tafelen!

  • Granen met gluten
  • Schaaldieren
  • Eieren
  • Vis
  • Pinda's
  • Soja
  • Melk
  • Zeevruchten
  • Selderij
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Weekdieren
  • Lupine
  • Zwaveldioxide en sulfieten
ZIE JE DOOR DE BOMEN HET BOS NIET MEER?

Maak je geen zorgen! Het FAVV staat immers niet alleen in voor controles, maar begeleidt en helpt je ook om de Europese wetgeving perfect na te leven!

Heb je anderhalve minuut de tijd? Bekijk dan zeker even ons filmpje!

Heb je meer tijd of wil je nog een stapje verder gaan? Dan stelt het FAVV je graag nog enkele andere tools ter beschikking. Die helpen je de Europese wetgeving nóg beter te begrijpen en toe te passen:

2015-2020: STERKE VERBETERING!

Sinds december 2014 bepaalt de Europese wetgeving dat “de consument op de hoogte moet kunnen worden gebracht van de aanwezigheid van allergenen in alle producten van handelszaken die niet-voorverpakte voedingswaren aanbieden.”

Het FAVV, dat toeziet op de toepassing van deze wetgeving in België, voorzag daarom een periode waarin de bedrijven zich aan deze nieuwe wetgeving konden aanpassen en pleitte ervoor advies te geven in plaats van sancties op te leggen.

Sinds oktober 2017 voert het FAVV echter strengere controles uit om na te gaan of de etablissementen hun klanten correct informeren over de aanwezigheid van allergenen in de voedingswaren die ze er kopen/consumeren.

De cijfers van het FAVV tonen aan dat de horecazaken hun klanten steeds beter informeren over allergene stoffen en dus de Europese wetgeving naleven.  Toch is het werk nog lang niet klaar!

Als we even terugblikken, zien we dat het FAVV in 2015 opmerkte dat 45 % van de restauranthouders geen schriftelijke informatie verstrekte over de mogelijke aanwezigheid van allergenen, en dat 76 % die informatie ook niet mondeling kon geven.

In 2020 daalden deze cijfers tot respectievelijk 25,7 % en 34,6 %! Dat is een aanzienlijke verbetering!

Blijf je klanten de best mogelijke service bieden, of ze nu allergisch zijn of niet! Het FAVV en Edenred helpen je graag verder en wensen je een mooie, veilige herfst toe!

MEER TIPS?

Ben je benieuwd naar nog meer tips en tricks op het vlak van voedselveiligheid? Lees dan onze artikelen met 'praktische tips' in samenwerking met het FAVV.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen