De toekomst is aan de restaurants die lokaal koken!

|Beter verkopen

Sinds een paar jaar duiken her en der in Vlaanderen marktjes op waar lokale en/of biologische producenten hun producten aan de man brengen. En dat komt goed uit, want steeds meer restaurants kiezen ervoor om (artisanale) streekproducten op het menu te zetten.

Op een plein, op de binnenplaats van een boerderij of zelfs in een feestzaal, midden in de stad of ergens op het platteland, op initiatief van de gemeente of net van gewone burgers ... Lokale markten schieten als paddenstoelen uit de grond.

Bovendien zijn de lokale producenten die zijn aangesloten bij Recht van bij de boer of En direct de la ferme (erkend door de VLAM en door APAQ-W) maar wat blij dat er vanaf 1 januari 2022 ook ecocheques worden aanvaard in de sector van de korte keten!

Die vooruitgang bewijst nog maar eens dat lokaal produceren en consumeren nauw aansluit op de grootste trend van dit moment: consumenten willen weten wat er precies op hun bord ligt, waar het vandaan komt en in welke omstandigheden hun voedsel werd verbouwd of geproduceerd. Ook wanneer ze uit eten gaan!

1. DUURZAAMHEID EN KWALITEIT

Een van de belangrijkste bestaansredenen van de korte keten is dat producten over een minder lange afstand moeten worden vervoerd, en dus de CO2-uitstoot daalt.

Bovendien worden lokale gewassen vaak pas geplukt als ze rijp zijn, komen er geen schadelijke stoffen bij kijken en worden ze bewaard in de juiste, natuurlijke omstandigheden, zodat ze hun smaak en vitaminen behouden. Aan hun ongeëvenaarde kwaliteit en versheid kan geen enkel ingevoerd product tippen!

2. MET DE SEIZOENEN MEE KOKEN

Lokale producten volgen de seizoenen uiteraard veel meer dan hun geïmporteerde tegenhangers. Voor restauranthouders is dat ideaal, want zo kunnen ze het hele jaar door een gevarieerd menu samenstellen dat meedeint op het ritme van de seizoenen ...

3. OVER EEN ANDERE BOEG

Veel lokale producenten zetten zich in om bepaalde knowhow in stand te houden of nieuw leven in te blazen, of om producten aan te bieden die werkelijk nergens anders te vinden zijn. Op de biomarkt op het Luxemburgplein in Brussel verkoopt een groentekweker bijvoorbeeld talloze 'vergeten' groenten en bijzondere bladgroenten, zoals mizuna, fijn mosterdblad, boerenkool, rucola, groene of paarse savooiekool, verschillende slasoorten, citroenmunt, Thaise basilicum ... Wedden dat je smaakpapillen keer op keer worden verrast?

4. EEN DUWTJE IN DE RUG VOOR DE LOKALE ECONOMIE

Meer dan ooit voelt het goed om lokale handelaars en vakmensen te steunen! Door lokale producten in te kopen, steun je niet alleen automatisch de lokale economie en kleine producenten uit de streek, je helpt ook om de plaatselijke knowhow, de cultuur en de tradities van een stad of regio in stand te houden.

5. VERTROUWENSBAND MET LEVERANCIERS

Beetje bij beetje smeden restauranthouders die willen inzetten op lokale producten een band met producenten en ambachtslieden uit de streek. En net die vertrouwensband staat vaak garant voor kwaliteitsvolle producten. Een win-winsituatie, dus!

6. GOEDE REPUTATIE BEHOUDEN OF VERSTERKEN

Het mag duidelijk zijn dat consumenten steeds vaker eisen dat professionals op duurzame wijze te werk gaan. Werken binnen de korte keten, en dat ook kenbaar maken, komt dus ook het imago van een restaurant ten goede. Zo worden Luikse restauranthouders die kiezen voor de korte keten (en een charter respecteren) aanbevolen door de stad zelf.

7. ANDERS ZIJN DAN DE CONCURRENTIE

Sommige restauranthouders hebben van de korte keten zelfs hun handelsmerk gemaakt.

In Frankrijk was Label Ferme bijvoorbeeld het eerste fastfoodmerk dat zich volledig op de korte keten toespitste. De Parijse restaurants van de Starwood hotelgroep lanceerden dan weer een '100 % lokaal'-actie door een gerecht op het menu te zetten dat volledig met lokale producten werd bereid.

8. VOORRAAD INSLAAN OP ÉÉN PLAATS

Een veelgehoord punt van kritiek op lokale producten is dat ze duurder zijn dan hun ingevoerde tegenhangers, omdat de korte keten gebruikmaakt van ... lokale arbeidskrachten. Daarnaast worden lokale producten niet bespoten met bewaarmiddelen en zijn ze vaak dus minder lang houdbaar. Welke producten verkrijgbaar zijn, hangt bovendien af van het seizoen. En als de oogst mislukt, is de voorraad dus beperkt. Dat alles vraagt dan ook om een andere houding en organisatie. Ook het logistieke aspect kan al eens voor problemen zorgen. Ver rijden voor drie kazen, achttien flesje bier en negen kilo aardbeien ... Menig restauranthouder zou er ontmoedigd door raken. Net daarom zijn dit soort markten interessant: de beste producten uit de streek worden op één plaats verkocht.

9. TROTS

Ten slotte benadrukken heel wat restauranthouders hoe trots ze zijn dat ze kunnen samenwerken met lokale producten en ambachtslieden. Sommige restaurants gaan zelfs zo ver dat ze als het ware het uithangbord worden voor de plaatselijke knowhow. Maar het omgekeerde geldt ook: de producenten zijn maar wat trots op hun band met de restaurants in kwestie. Iedereen wint er dus bij!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen