Ecologische en ethische e-commerce

|Beter verkopen

Wat een evolutie ... Vandaag kun je zo goed als alles online kopen. Makkelijk toch? Niet alleen voor je klanten, maar ook voor jou. Dit succes brengt steeds meer actoren ertoe na te denken over sociale en milieu-effecten. E-commerce is dan ook constant in beweging en voortdurend duiken er nieuwe trends en praktijken op. De moeilijkste uitdaging? Een positieve impact hebben op het volledige consumptieproces. Maar maak je geen zorgen, wij helpen je graag!

RECYCLAGE EN HERGEBRUIK AANMOEDIGEN

De gewoontes en voorkeuren van de consument veranderen, en dus moet je als handelaar mee. Winkelketens kunnen hun klanten vandaag aanmoedigen om meer te recycleren, zoals de verpakking of producten die ze niet meer gebruiken. Ook jouw bedrijf kan inzetten op 're-commerce'. Koop bijvoorbeeld gebruikte goederen die nog in goede staat zijn, geef ze een tweede leven en verkoop ze opnieuw.

MINDER VERPAKKINGEN VOOR JE VERZENDINGEN

Een ander aspect om rekening mee te houden wanneer je op e-commerce inzet, zijn de materialen waarmee je je pakketten verpakt. Ook hier kun je met de juiste reflex echt een verschil maken. Vermijd te grote dozen, dozen in dozen, bubbeltjesplastic om je dozen vol te krijgen ... Kortom, allemaal zaken die niet echt nodig zijn en vandaag de grote zwakke plek vormen van e-commerce.

Zorg dus voor dozen van verschillende afmetingen, zodat je voor elke zending de meest geschikte oplossing hebt en geen opvulmateriaal hoeft te gebruiken. Je kunt ook kiezen voor meer ecologische beschermingsoplossingen zoals kartonkrullen, zijdepapier enz.

Door de afmetingen van je verpakkingen met 20% te verkleinen, zijn er minder vrachtwagens nodig voor het transport of kunnen die zelfs worden vervangen door kleinere (en dus minder vervuilende) voertuigen.

EEN GROENE LEVERMETHODE

In diezelfde logica zou ook de levering zelf ecologischer moeten worden. Voor bestellingen via het internet kun je bijvoorbeeld milieuvriendelijkere vervoeroplossingen inzetten. Transportbedrijven kunnen je daarbij helpen, want ook zij gaan steeds meer voor vernieuwende methodes. Een paar mogelijke oplossingen:

  • Levering in een depot of op een afhaalpunt. Zo kunnen trajecten worden gebundeld en meerdere pakjes in één keer worden geleverd.
  • Eigen levering met fietskoeriers of cargofietsen, die soms zelfs sneller zijn omdat ze niet in de file staan.
  • Bestellingen via click and collect. Met deze methode is het artikel meteen beschikbaar als je het in voorraad hebt. Click and collect is bovendien een stuk ecologischer als de klant in de buurt is, want er is minder logistiek nodig.

EEN KLEINERE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK VOOR JOUW DIGITALE ACTIVITEIT

Digitale vervuiling vormt een heuse uitdaging voor je zaak als je de dingen duurzamer wilt gaan aanpakken. Volgens een rapport van Greenpeace uit 2017 is de informaticasector tegenwoordig namelijk verantwoordelijk voor zo'n 7% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik. 

Alle informatie die je verzamelt over je bestellingen, je klanten enz. moet worden gehost en opgeslagen op servers in datacenters. Als e-handelaar kun je dus op zoek gaan naar een koolstofneutrale dienst en zo kiezen voor energiezuinigere infrastructuur met een kleinere impact op het milieu.

Ook kleine dingen kunnen al een verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan nutteloze e-mails sorteren, je digitale toestellen minder snel vervangen enz.

MEER TIPS?

Graag meer informatie en ondersteuning bij thema's rond Ticket EcoCheque? Lees ons artikel over ecochequeproducten die je dit seizoen zeker in de kijker moet zetten.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen