Een milieubewuste aanpak: 4 goede redenen om ervoor te kiezen!

|In de kijker

Je handelszaak of onlinewinkel vlot laten draaien en een goede naam bezorgen, is één ding. Maar je bent tegelijk ook een bedrijfsleider die belangrijke beslissingen moet nemen. In België bestaan er geen precieze cijfers over het aantal milieubewuste bedrijven. Maar volgens de specialisten zou zowat de helft van alle Belgische bedrijven op een of andere manier de groene weg zijn ingeslagen. Een goede zaak, en niet eens een heel moeilijke.

Heb je je nog niet gewaagd aan het zogenaamde milieubewust ondernemen? 
Je concurrenten wellicht wel. En misschien zelfs al langer dan je denkt. Maar geen nood. Het is nooit te laat om ermee te beginnen. 

4 GOEDE REDENEN OM OP DE MILIEUBEWUSTE KAR TE SPRINGEN

1. IMAGO

Klanten letten meer dan ooit op de producten die ze kopen, vanwaar ze komen, hoe ze worden gemaakt ... en zijn meer geneigd om ze aan te schaffen als ze weten dat ook jij je bewust bent van hun impact op het milieu.

 

2. EENVOUD

Duurzame ontwikkeling en ingrepen om je energieverbruik te verlagen en je milieu-impact te beperken zijn momenteel belangrijke criteria bij de waardering en beoordeling van je bedrijf. Tal van investeerders, zoals HSBC Bank bijvoorbeeld, financieren niet langer projecten waarvan bewezen is dat ze het milieu belasten. Het kan er ook voor zorgen dat je gemakkelijker subsidies krijgt van je gemeente, de Vlaamse overheid ...

3. CONCURRENTIE

Het is een eenvoudige manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Je toont namelijk dat je bewuste keuzes maakt en aan de toekomst denkt!

 

4. REKRUTERING

Getalenteerde sollicitanten kiezen steeds vaker voor bedrijven met een sterke milieureputatie. Met andere woorden: om aantrekkelijk te zijn voor nieuw talent, moet je je van je groene kant laten zien.

Er bestaan duizend-en-een manieren om milieubewust te worden. Veel investeren hoeft niet. Ontdek snel hoe je aan de hand van 10 verbeteringspunten milieubewust te werk gaat in je zaak.

GEBRUIK ECOCHEQUES!

Ecocheques zijn bestemd voor milieuvriendelijke producten en diensten en zijn een concreet middel om mensen erop te wijzen dat iedereen kan leren om milieubewust te zijn. Ze maken het mogelijk om onze consumptiegewoonten lichtjes bij te sturen, bijvoorbeeld via onze mobiliteitskeuzes, duurzame vrijetijdsbesteding, hergebruik, recyclage, afvalpreventie of de aankoop van lokale producten en in de korte keten.

AANVAARD JE BETALINGEN MET TICKET ECOCHEQUE?

Hang het aan de grote klok! Dat is goed voor je imago! Aan de ingang van de winkel via de raamsticker van Ticket EcoCheque, maar ook aan de kassa, door de producten in kwestie in de rekken aan te duiden en uiteraard ook op je sociale media, in je reclame enz.

Je moet ook je teams opleiden rond ecocheques. Die kunnen de lijst namelijk anders interpreteren. Het is dus belangrijk dat je het onderwerp regelmatig bespreekt, zodat je teams goed weten welke informatie ze aan je klanten moeten geven. Wil je graag doeltreffend communiceren over ecocheques? Je vindt meer informatie in ons artikel over goede praktijken tijdens het ecochequeseizoen.

Om de logo's van Ticket EcoCheque en andere communicatiemiddelen te downloaden, ga je gewoon naar onze helpdesk!

Heb je nog meer tips of ideeën voor handelaars die hun milieu-imago willen opkrikken? Mail ons snel! 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen