Hoe activeer je je personeel?

|In de kijker

Het zijn zware tijden voor de horecasector, maar het leven lacht ons stilaan weer toe. Zo kunnen we al beginnen uitkijken naar een heropstart! Hoe bereid je je ondertussen zo goed mogelijk voor op dat langverwachte moment? Want druk, dat zal het zeker zijn!

EERSTE BELANGRIJKE STAP: JE TEAM VERSTERKEN

Ook voor je medewerkers is dit een moeilijke periode. Net als jij ondervinden ze wellicht gevolgen van deze crisis. Weinig motivatie, stress, twijfel, depressie ...

Velen zagen zich bovendien verplicht om in een andere, minder getroffen sector te gaan werken. Je moet hen dus in eerste instantie terughalen of nieuwe mensen zoeken om hen te vervangen.

Roep de troepen samen en neem een vliegende start! Lees onze tips hieronder. ūüĎá

Volgens dr. Philippe Rodet, expert op het vlak van welzijn op het werk, zijn er twee belangrijke pijlers bij de heropstart: geruststellen en opnieuw motiveren.

 

GARANDEER EEN VEILIGE WERKOMGEVING

In eerste instantie is het vooral zaak je medewerkers gerust te stellen. De pandemie gaat gepaard met een algemene golf van angst en stress. Het is dus belangrijk dat je je mensen toont dat ze zich geen zorgen hoeven te maken en dat ze hun werk in alle rust kunnen hervatten.

De beste manier om hun bezorgdheid weg te nemen? Toon dat je de verplichte maatregelen en socialeafstandsregels respecteert. Maak hier een erezaak van. Want een gerustgestelde medewerker zal zich samen met jou in de strijd gooien!

DEEL JE LANGETERMIJNVISIE

Als je je langetermijnvisie deelt (bv. door doelstellingen vast te leggen), toon je je medewerkers dat je optimistisch bent over de toekomst van je zaak. En dat kan hen alleen maar geruststellen en zin geven om ervoor te gaan.

Deze tip houdt bovendien rechtstreeks verband met de tweede stap: 'je medewerkers opnieuw motiveren'.

 

LEG DOELSTELLINGEN VAST

Een langetermijnvisie met concrete doelstellingen is de ideale motivatie voor je medewerkers. Door doelstellingen vast te leggen, vindt je team opnieuw de drive om het beste van zichzelf te geven en ervoor te gaan.

Onrechtstreeks geef je met deze doelstellingen ook een leidraad in deze onzekere tijden. Zo'n 'wegwijzer' geeft de mensen een gevoel van veiligheid.

 

TOON WAARDERING

Wil je je mensen motiveren, toon hen dan je dankbaarheid. Ook voor hen was dit een moeilijke periode, maar ze staan ondanks alles nog altijd aan jouw zijde. Waardering is een ware boost voor hun zelfvertrouwen √©n hun motivatie. Van een eenvoudige 'dank je wel' tot een materi√ęle compensatie¬†... Je kunt je dankbaarheid op verschillende manieren aan je medewerkers tonen.¬† Je zou bijvoorbeeld kunnen opteren voor een vaste afspraak met het hele team, zoals elke week samen iets gaan eten of drinken. Of je zou positieve zaken of realisaties systematisch kunnen bejubelen en benadrukken, in plaats van enkel bij het negatieve stil te staan.

 

HAAL DE BANDEN MET JE TEAM AAN

Een goede verstandhouding tussen je medewerkers is essentieel met het oog op een sterk en effici√ęnt team. Organiseer daarom leuke activiteiten, waarbij jullie de banden (extra) kunnen aanhalen en jullie sterker worden als team. Een teambuilding of andere activiteiten leveren onmiskenbare voordelen op. Je versterkt zo niet enkel het groepsgevoel en de onderlinge relaties, maar ook de motivatie van ieder teamlid. En vandaag is zo'n activiteit meer dan ooit de gelegenheid bij uitstek om opnieuw dichter bij elkaar te komen en dat moeilijke jaar te vergeten.¬†¬†

Denk eraan: een teambuilding hoeft niet per se veel te kosten. Wees creatief! Wedden dat je veel leuke activiteiten kunt bedenken? Gezelschapsspelletjes, sportactiviteiten, wandelingen of gewoon een drink/etentje met de collega's ... Je hoeft het niet altijd ver te zoeken.

 

STA OPEN VOOR DIALOOG

Bouw een vertrouwensband op door te luisteren naar je medewerkers en je open op te stellen. Ze moeten zien dat je er voor hen bent, dat je aandacht hebt voor hun bezorgdheden, dat je naar hun idee√ęn luistert. Dankzij deze dialoog tussen werkgever en werknemer krijgen ze het gevoel dat ze erbij horen. En dat is een belangrijke motiverende factor. Wees zelf ook open in je communicatie. Het is belangrijk dat je je medewerkers op de hoogte houdt van de richting waarin je zaak evolueert, ongeacht of dit in positieve of negatieve zin is. Je personeel maakt integraal deel uit van de evolutie van je zaak. Hou dus niets voor hen achter. Deze vertrouwensband is cruciaal om je mensen gerust te stellen en te motiveren.

Keren bepaalde medewerkers niet meer terug, dan heb je verschillende opties.
In deze onzekere tijden kunnen andere alternatieven interessanter zijn dan vaste medewerkers. Beperkte financi√ęle mogelijkheden, geen zin in die administratieve rompslomp, geen gegarandeerde werkzekerheid op lange termijn¬†... Je kunt om verschillende redenen voor deze oplossing kiezen. Goedkopere opties zijn: studenten, flexi-jobbers, extra's, uitzendkrachten¬†... Laat je adviseren door je sociaal secretariaat!

Je begrijpt het al: geen vliegende start zonder topteam! Geruststellen en motiveren moeten d√© pijlers zijn van je personeelsstrategie. Wij reiken uiteraard alleen maar enkele idee√ęn aan. Aan jou om ermee aan de slag te gaan. Want uiteindelijk ken jij je mensen beter dan wie ook. Maar denk eraan: overtuigde en gemotiveerde mensen zijn de beste strijdkrachten!

 

NOG MEER IDEE√čN?

Ontdek onze andere blogposts voor de partnerhandelaars van het Edenred-netwerk. Lees zeker ons artikel over de verschillende manieren om je medewerkers gemotiveerd te houden.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen