Hoe pak je het personeelstekort aan?

|In de kijker

We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat het personeelstekort in België en elders in de wereld recordhoogten bereikt. Na twee jaar crisis is de horecasector weer overeind gekrabbeld. En dat is goed nieuws. Maar het is ook de sector die het meest op zoek is naar personeel. Daar zijn veel redenen voor, zoals veranderende ambities en het onzekere karakter van de branche. Zit jij in dit schuitje? Wij hebben oplossingen om makkelijker mensen aan te werven en je klanten de allerbeste service te blijven bieden.

JOBSTUDENTEN MOGEN MEER UREN WERKEN! 

Je hebt het vast al gehoord of gelezen in de pers: de regering heeft besloten het maximale aantal uren dat studenten mogen werken te verhogen. In plaats van 475 uur mogen ze voortaan 600 uur per jaar werken zonder socialezekerheidsbijdragen te moeten betalen. Financieel een voordelige zaak, voor zowel de student als de werkgever – jij dus. Je kunt deze flexibele en goedkope arbeidskrachten dus nog vaker inschakelen.

"56% van de horecamedewerkers is nu student of flexwerker, 42% heeft een vaste baan en iets minder dan 2% is momenteel tijdelijk werkloos."

Bron: Acerta

Om vaste werknemers aan te trekken en te behouden, zul je die dan weer een interessant contract (vast of tijdelijk) moeten aanbieden. Met een hoger loon of extralegale voordelen (zoals maaltijdcheques of ecocheques), maar ook flexibelere werktijden.

De keten McDonald’s gaf zijn werknemers een flinke salarisverhoging en dat heeft geloond.

EEN DUIDELIJKE EN OPVALLENDE VACATURE OM DE AANDACHT TE TREKKEN

Een ander essentieel element dat je niet mag verwaarlozen is de inhoud van je vacatures en waar je die publiceert: gespecialiseerde websites, sociale media enz. Een duidelijke, beknopte, volledige en originele vacature is een grote troef. Denk dus aan een functieomschrijving, de competenties die je zoekt, een kort tekstje over je bedrijf (ook de cultuur en geschiedenis), de voordelen van werken voor jou, zoals loon, uren, doorgroeimogelijkheden enz.

TIPS DIE HET VERSCHIL KUNNEN MAKEN! 

Heb je ondanks alles toch die witte raaf niet gevonden en ben je bang dat dit arbeidstekort de kwaliteit van je diensten gaat schaden? Pas dan je openingstijden aan of sluit je zaak één of meerdere dagen per week. Je menukaart beperken en promoties bedenken om de service te optimaliseren zijn ook een goed idee.

Bijvoorbeeld: een korting op wijn/bier om te voorkomen dat te veel mensen cocktails bestellen als je te weinig mensen aan de bar hebt. 

Denk ook aan technologie om de werkdruk te verlichten en taken te optimaliseren (bijv. onlinereserveringen, en de onmisbare functie in de kassasoftware om automatisch een tafel toe te wijzen).

HEB JE ZELF NOG IDEEËN? FANTASTISCH! DEEL ZE MET ONS. 

Heb je nog gouden tips? Stuur ons dan gerust een e-mail.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen