In tijden van crisis via de sociale netwerken communiceren
Als restauranthouder heb je het nut van de sociale netwerken in deze crisisperiode zeker al ontdekt. Via deze weg kun je namelijk snel met je klanten communiceren, je doelpubliek bereiken en de financiële schade tot een minimum proberen te beperken.
Het is belangrijk dat je in contact blijft met je klanten en jullie relatie onderhoudt nu de grootste storm(loop) gaan liggen is. Zorg dat ze je niet vergeten. Houd ze op de hoogte. Hoe meer de mensen zich betrokken voelen, hoe solidairder ze zijn … En hoe sneller ze na deze coronacrisis opnieuw de weg naar jouw zaak zullen vinden!
Ontdek al onze communicatietips om zowel je klanten als jezelf te blijven prikkelen nu we allemaal 'in ons kot' moeten blijven.
We mogen enkel nog in onze eigen buurt boodschappen doen en bewegen. Iedereen slaat dus zo veel mogelijk zelf aan het kokerellen, en het liefst nog verpakkingsvrij. Spring mee op de kar en geef je klanten hiervoor praktische tips. Deel enkele eenvoudige recepten en leer hen enkele kneepjes van het vak. Ze zullen je dankbaar zijn!
LIVESTREAM, WAT IS DAT?
Een livestream werkt volgens hetzelfde principe als Skype. Zo hebben heel wat artiesten hun fans onlangs via livestream op een gratis optreden getrakteerd. Een optreden dat iedereen live van op afstand kon volgen. Misschien ook een leuk idee voor een kookworkshop? Deel bijvoorbeeld videorecepten met je volgers. Ze hebben tijd zat én gaan maar wat graag zelf aan de slag! Ideale kanalen hiervoor zijn Instagram TV en Facebook Live.
Zo blijf je als restauranthouder met iedereen in contact en krijg je heel gemakkelijk meer interactiviteit op je pagina (= onlinereacties)! Een smartphone, een mes, enkele lekkere producten en je bent vertrokken!
ONLINEWORKSHOP?
Opteer bijvoorbeeld voor een besloten of beperkte groep waarvoor je tickets tegen een zacht prijsje verkoopt. Op die manier komt er wat geld in het laatje, maar beperk je je publiek en de interacties.
EEN BERICHT POSTEN. OKÉ, MAAR WAAROVER? EN HOE?
Niet bepaald kaas gegeten van de sociale media?
Als je zin hebt om de basis hiervan te leren, lees dan zeker ons artikel over Instagram.
Maar weet alvast dat er twee manieren zijn om met de algoritmes van de zoekmachines om te gaan. We besparen je de details, maar vatten het hier even kort samen.
- ORGANISCH: GRATIS
Wist je dat? Facebook toont gemiddeld slechts 10% van je berichten! Je post verschijnt dus maar soms op de feed (startpagina) van je volgers. Tip: maak verschillende posts en herhaal je boodschap op een net iets andere manier!
- GESPONSORD: BETALEND
Voor meer zichtbaarheid (bij zowel je volgers als nieuwe mensen die je zaak nog niet kennen) raden we je aan om je berichten een extra zetje te geven.
Denk eraan: spendeer je centen optimaal door een gericht doelpubliek te kiezen. Je bepaalt zelf welke publicaties je promoot, en wie ze te zien moet krijgen. Selecteer de geografische zone, de leeftijdscategorie enz. Bekijk deze tutorial en ontdek in amper enkele minuten de vijf stappen om een Facebook-advertentie te maken.
Je moet je berichten dus een boost geven als je je restaurant aan nieuwe klanten wilt voorstellen. Dit kan al met een heel klein budget, maar gebruik zeker de doelgroepbepaling.
MAAR WAAROVER KAN IK SCHRIJVEN?
Naast de filmpjes waarover we het eerder hadden, kun je de mensen ook gewoon zeggen dat je helaas om gezondheids- en veiligheidsredenen de deuren hebt moeten sluiten, maar dat je er al naar uitkijkt om hen opnieuw te verwelkomen zodra het kan. Voeg bijvoorbeeld je logo of een foto van het hele team toe.
Blijf je wél open voor afhalingen of leveringen, dan moet je uiteraard alle info via de sociale netwerken delen. Post bijvoorbeeld een bericht met je bestel- en leveringsopties, je openingsuren, je contactgegevens enz. Meer info.
Deze rustigere periode is ook ideaal om je eens op de sociale media toe te leggen en je communicatie met het oog op de heropstart te verfijnen.
Bekijk de vele voorbeelden en handige tips die momenteel op het net passeren, ontdek alle tips van deze blog en geef je onlinecommunicatie, je interieur en/of je menukaart een flinke opfrisbeurt. Welke foto wil je graag posten? Of ga je het dagmenu op een mooie leisteen presenteren? In welke kleurtje ga je die achterste muur schilderen? Dit is hét moment voor iets nieuws!
Heb je zelf ook nog tips voor de handelaars van het Edenred-netwerk? Laat het ons weten!
BEN JE NOG GEEN EDENRED-PARTNER?
Vond je dit artikel leuk?
Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.
Andere producten
#In de kijker
De kunst van local sourcingMaak het verschil: bestrijd voedselverspilling!We vieren 15 jaar milieubewustzijn!