Je onverkochte voeding beheren

|Beter verkopen

Je onverkochte voeding niet weggooien … dat is kinderspel! Het is ook gewoon logisch als je weet dat enerzijds een derde van de wereldproductie wordt weggegooid en anderzijds één op de zeven Belgen onder de armoedegrens leeft. Bovendien zou deze verspilling verantwoordelijk zijn voor minstens 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen!

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om te voorkomen dat er voedsel wordt weggegooid dat diezelfde dag nog gegeten kan worden. Een kort overzicht!

LIEFDADIGHEIDSORGANISATIES

België telt honderden liefdadigheidsinstellingen die je onverkochte voeding kunnen komen ophalen. Zo heb je bijvoorbeeld de OCMW's, de Belgische voedselbanken, de Sint-Vincentiusvereniging en Kansarmen Vlaanderen. Algemeen geldt dat de organisatie de goederen zelf komt ophalen, zoals Les Filles ons vertelde tijdens onze ontmoeting.

Opgelet: de wet verplicht de organisatie waaraan jij je onverkochte artikelen geeft zich eerst te registeren bij het FAVV. Je vindt die organisaties gemakkelijk terug op www.schenkingsbeurs.be. Op die website staan alle officieel geregistreerde initiatieven.

EEN BELGISCHE APP

Er zijn tegenwoordig digitale apps die je afhelpen van goederen die hun houdbaarheidsdatum hebben bereikt. De mensen achter de Belgische app Happy Hours Market komen je onverkochte artikelen bijvoorbeeld elke avond ophalen met een koelwagen. De 'buit' wordt op twee manieren verdeeld: de ene helft gaat naar goede doelen, de andere wordt voor lage prijzen doorverkocht aan gebruikers van de app.

Er zijn heel wat voordelen voor de winkel. Zo centraliseert en beheert Happy Hours Market de relaties met de verschillende goede doelen en bezorgt het je regelmatig gedetailleerde statistieken over je schenkingen. Je kunt die dan gebruiken om je bestellingen en voorraad te verfijnen. Happy Hours Market is vooral actief in Brussel. Maar de twee ontwikkelaars van de app, Aurélien Marino en Ludovic Libert, zijn er dankzij crowdfunding in geslaagd om € 143.000 op te halen om hun activiteit binnenkort uit te breiden.

'TOO GOOD TO GO' OM EEN PAAR EURO TERUG TE WINNEN 

Een andere app is het ondertussen welbekende Franse concept Too Good To Go, dat ook in België een tak heeft. Je hoeft je alleen te registreren op het platform. Daar bied je dan elke avond de voedingsmiddelen aan die je wilt schenken, in de vorm van een 'verrassingsmandje'. Jij bepaalt de prijs (doorgaans is dat 50% van het oorspronkelijke bedrag) en verkoopt je overschotten aan klanten die online hebben gereserveerd en ze diezelfde avond nog komen afhalen. Het kost wat tijd, maar je kunt er zo ook een paar euro mee terugwinnen.

HERWAARDEREN, DAT IS SLIM!

Sommige voedingswinkels verkopen hun 'lelijke' groenten en fruit voor spotprijzen. Anderen maken er sap en soep en soms zelfs chutney en confituur van, in samenwerking met een specialist van buitenaf. Fruitopia bijvoorbeeld, dat de voedingsmiddelen komt ophalen en in een nieuwe vorm terugbrengt.

SOLIDAIRE KOELKASTEN

Heb je tot slot een kleine winkel en gooi je niet veel weg? Dan kan het moeilijk zijn om een organisatie te vinden die zich wil verplaatsen voor een beperkte hoeveelheid onverkochte goederen. Je kunt de voeding dan altijd nog achterlaten in solidaire koelkasten. Sinds het concept in 2012 in Zwitserland ontstond, duiken ze hier ook overal op. Maar neem wel de basisregels in acht! De onverkochte artikelen die je in de koelkast legt, mogen op dat moment nog niet over hun uiterste gebruiksdatum heen zijn.

Als je de solidaire koelkasten wel wilt gebruiken maar geen tijd hebt om je daarmee bezig te houden, kun je ook een liefdadigheidsinstelling vinden die dat in jouw plaats doet. In Brussel kun je daarvoor bijvoorbeeld terecht bij de vzw Share Food, die de inzameling van onverkocht voedsel in de hele regio organiseert om de solidaire koelkast in Sint-Gillis te vullen.

Heb je nog tips om te delen met je collega's van het Ticket Restaurant-netwerk? Mail ons snel!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen