Op Instagram is het te doen!

|Tutorial

Op Instagram draait het al lang niet meer om foto’s alleen! De trends zijn er veranderd en geëvolueerd. Of je nu een beginner of expert bent, met onze tips krijgt je marketingstrategie op Instagram ongetwijfeld een extra duwtje in de rug.

Maar als foto’s niet langer de grootste impact hebben, wat dan wél? Verleg je focus naar berichten, reels en stories ... De afgelopen vijf jaar hebben die elementen van Instagram ongelofelijk aan populariteit gewoon. We leggen het je graag uit!

REELS

Reels zijn korte filmpjes (meestal minder dan één minuut lang) in portretstand die de laatste jaren bijzonder populair zijn geworden. Door de opkomst en het succes van TikTok zijn authentieke filmpjes namelijk weer in trek. Daarmee willen we zeggen: filmpjes met échte mensen en een eenvoudige vormgeving, zoals een blik achter de schermen of reposts van volgers. Reels vragen wat meer tijd, maar bieden je wel vijf tot zes keer meer bereik en betrokkenheid. Om effectief te zijn, moet je wel vrij regelmatig iets posten. Het liefst meerdere keren per week zelfs. Je moet er dus wel wat tijd in steken of budget voor vrijmaken.

STORIES

Tieners en twintigers bekijken tien tot twintig keer per dag stories, maar laten hun Instagram-feed verder links liggen. Deze korte, elkaar opvolgende filmpjes blijven 24 uur online en zijn helemaal on trend. Hierin deel je meestal een trailer van je reels of probeer je je volgers bij je onderwerp of zaak te betrekken aan de hand van enquêtes en nog zoveel meer.

Deze tool levert uitstekende resultaten en biedt je de kans om contact te houden met je volgers. Een absolute must voor je Instagram-marketingstrategie dus!

Wil je je stories langer tonen? Bewaar je beste posts dan op je account, onder je bio. Je groepeert ze naar wens en kunt er zelfs een aparte coverfoto voor kiezen. Als je verstandig omspringt met deze functie, is ze absoluut een verrijking voor je bio* en geef je potentiële nieuwe volgers nóg een reden om jouw account te beginnen volgen.

MESSAGING

Nog een fenomeen dat terrein wint, zijn de privéberichten of DM’s op Instagram. Het gebruik ervan is letterlijk exponentieel gestegen. De teams van het sociale netwerk doen er alles aan om het sterke potentieel van dit element verder te ontwikkelen. Privéberichten zijn een fantastische manier om interactie te creëren en een steeds breder en meer betrokken publiek aan te trekken, terwijl je ook je trouwe klanten niet uit het oog verliest.

Via DM kun je privégesprekken voeren met je volgers. Het is trouwens geen eenrichtingsverkeer: klanten of volgers kunnen jou een vraag stellen, maar jij kunt zelf ook contact met hen opnemen. Bijvoorbeeld om contact te houden, potentiële klanten te helpen, iemand te bedanken voor feedback, klanten te informeren over acties ... 

Door tijd te investeren in privéberichten, bouw je een heuse community en geef je je populariteit/bekendheid en dus ook je verkoopcijfers een boost.

 

GOED OM TE WETEN:  HOE SCHRIJF JE PAKKENDE CAPTIONS?

Bij je posts horen leuke, informatieve en overtuigende bijschriften die bestaan uit relevante trefwoorden en hashtags (max. 9), net als tags voor fysieke locaties (stad, restaurant ...), zodat ook andere gebruikers ze gemakkelijk kunnen terugvinden via de zoekfunctie van Instagram. Op Instagram vind je een speciale pagina met uitleg over deze functie, zodat jij er met je account kunt uitspringen.

Tot slot nog even dit: wil je steeds meer volgers aantrekken, dan moet je zelf ook betrokkenheid tonen. Anders zal het nooit lukken. Instagram is een krachtige marketingtool!

Graag meer info over sociale netwerken of andere onderwerpen? Stuur je vraag gerust naar ons door.

 

* De bio of biografie bevat alle belangrijke informatie over je zaak, zoals je openingsuren, een link naar je website, je waarden, een korte beschrijving ...

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen