Top 3 foodtrends van 2023

|Wist je dat?

Net als mode hebben ook foodtrends een aanzienlijke impact op onze manier van consumeren. De culinaire wereld verandert voortdurend en elk jaar weer zien we nieuwe trends opduiken. In 2023 kwam het budget van de consument onder druk te staan door de politieke en economische situatie. De inflatie heeft het leven van veel mensen beetje bij beetje veranderd. Iedereen past zich aan om te proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten en tegelijkertijd op zijn uitgaven te letten. Denk hier zeker aan om zo goed mogelijk op de noden van je klanten in te spelen.

 

ONTDEK NU DE TOP 3

1. De trend ‘bewust consumeren’

In de huidige foodtrends zien we dat steeds meer mensen bezorgd zijn om duurzaamheid en de milieu-impact van hun voeding. Consumenten willen hun ecologische voetafdruk verkleinen en beseffen almaar beter dat lokale, seizoensgebonden en huisbereide producten daarin een grote rol kunnen spelen. Daarnaast kiezen ze steeds vaker voor gezonde en kwaliteitsvolle voeding, zonder daarbij te diep in de buidel te moeten tasten. Minder maar wel beter eten om het milieu te beschermen dus.

Zet dus zeker je gerechten met lokale producten in de kijker.

 

2. De V-trend

Plantaardige en veganistische voedingsmiddelen winnen aan populariteit. Deels om ecologische redenen, maar ook economische. Vegetarische en veganistische gerechten zijn rijk aan groenten en plantaardige eiwitten, waardoor ze een betaalbaar en gezond alternatief zijn voor vlees en melkproducten. Zo zien we tegenwoordig ook meer en meer flexitariërs. Die eten niet veganistisch of vegetarisch, maar kiezen wel voor plantaardige alternatieven voor vlees en andere producten.  Ze gunnen zichzelf liever af en toe een lekker stukje kwaliteitsvlees op restaurant dan thuis elke dag vlees te eten.

Zorg voor ten minste één vegetarische keuzemogelijkheid.

 

 

3. De gezondheidstrend

Tot slot zien we een toenemende vraag naar functionele voedingsmiddelen die goed zijn voor de gezondheid en ziektes kunnen voorkomen. Superfoods (zoals spirulina, gojibessen of matcha) zijn bijvoorbeeld rijk aan voedingsstoffen. Gefermenteerde voedingsmiddelen (zoals kombucha, kimchi en kefir) en voedingssupplementen zijn dan weer populair door hun vele voordelen. Consumenten beseffen steeds meer hoe belangrijk gezond en evenwichtig eten is voor hun fysieke en mentale welzijn. Zo willen ze chronische ziekten vermijden en tegelijkertijd hun metabolisme versterken. Nu de coronapandemie achter ons ligt, wil de consument niets liever dan er weer helemaal bovenop geraken. Zijn keuze? Een zo gezond mogelijke levensstijl. En niet te vergeten: voeding heeft ook écht een rechtstreekse invloed op onze energie en dynamiek.

Denk aan de gezondheid van je klanten met gerechten op basis van functionele voedingsmiddelen

HOE HAAL JE VOORDEEL UIT DEZE TRENDS?

Je hebt het goed begrepen: dit jaar wil de consument vooral zorg dragen voor zichzelf, het milieu en zijn portemonnee.  Mee zijn met de nieuwste foodtrends van 2023 is niet alleen belangrijk voor jou als restauranthouder, maar ook als handelaar in de voedingssector. Zo krijg je inzicht in de veranderingen die zich voordoen en kun je ze omzetten in opportuniteiten.

Diversifieer je aanbod en bied gerechten en voedingsmiddelen aan voor flexitariërs, vegetariërs én veganisten. Zorg er tegelijk voor dat ze verantwoord en duurzaam zijn en ook nog eens goed voor de gezondheid.

Helemaal mee met het verhaal? Of denk je nog aan andere trends? Laat het ons zeker weten!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen