Blink uit met trendy decoratie!

|Beter verkopen

Gezien de verplichte sluiting is dit misschien de gelegenheid bij uitstek voor een nieuw interieur... en dit hoeft niet altijd veel geld te kosten, niet onbelangrijk op dit moment waar je minder inkomsten hebt.

Je hoeft niet noodzakelijk in een grote renovatie te investeren, want met enkele verfrissende en verjongende ingrepen geef je je zaak in een oogwenk een nieuwe uitstraling. Trouwens, een verouderde winkel trekt zelden nog nieuwe klanten aan.

Een handelszaak herinrichten heeft een rechtstreekse, reële impact op de verkoopcijfers. Dat kon je al lezen in ons artikel met vijf tips om je zaak nieuw leven in te blazen.

WAT IS DE STIJL VAN JE ZAAK?

Minimalistisch of excentriek? Authentiek of modern? Deze keuze is persoonlijk en hangt af van je identiteit. En die moet tot uiting komen zodra iemand je zaak binnenstapt! Het concept moet onmiddellijk duidelijk zijn.

VISUAL MERCHANDISING

We hebben de term allemaal al gehoord, maar niet iedereen kent de basisprincipes hiervan.
Hoe vergroot je je assortiment? Hoe presenteer je je uitstalraam? Staan de juiste producten op de juiste plaats? Benut je de strategische plaatsen voor impulsaankopen en cross-selling? Staan de wijnflessen die je te koop aanbiedt, dicht bij de toonbank? Zijn de herbruikbare koffiebekers voor je vaste klanten goed zichtbaar?

Dit zijn maar enkele tips voor een slimme plaatsing van je producten. Maar je kunt je zaak op veel snelle manieren in een nieuw kleedje stoppen. Denk bijvoorbeeld ook eens na over de inrichting van je ruimte.

WAAR ALLES BEGINT: DE INGANG

Hier zijn de regels heel simpel: je ingang moet netjes, uitnodigend en hartelijk zijn. Zorg voor een toegankelijke en goed verlichte ruimte, zodat de klanten zin hebben om binnen te komen. Denk aan de regels van feng shui (geen overbodigheden, maar organisatie). Pas ook concepten als evenwicht en flow toe. Zorg ervoor dat je ingang luchtig is. Dit is het eerste contactpunt. Je ingang mag dus niet rommelig of verwarrend zijn, zodat je nieuwe klanten niet verloren lopen. De mensen moeten zich op hun gemak voelen en niet alleen zin hebben om binnen te komen, maar ook om een tijdje te blijven en te consumeren … En ze mogen vooral niet rechtsomkeer maken!

EEN ZONE VOOR TAKE-AWAY

Vandaag doet iedereen aan take-away... maar wanneer je klanten terug fysiek komen opdagen, zullen anderen zeker blijven bestellen... en steeds meer bezorgers zullen blijven opdagen in je zaak. Aan jou de keuze om een onderscheid te maken tussen deze verschillende trajecten; je moet vermijden dat dit de ervaring van je klanten schaadt die zich verplaatsen om te genieten van een lekker gerecht ter plaatse. 

DE DECORATIE

Welke sfeer zou je graag scheppen? Je hebt al nagedacht over je concept en je identiteit. Je hebt alles ingericht. Alleen die laatste details waarvoor je nooit tijd hebt, ontbreken nog.

ZORG VOOR SAMENHANG

Tussen de verschillende elementen in je zaal of winkel. Gooi niets weg van wat je vandaag hebt. Die elementen zijn niet voor niets aanwezig in je zaak. Houd dus alles, maar herschik, verbeter, schilder, recycleer, upcycle … Vertrouw ook op de ideeën van je omgeving! Je vrienden of familie kennen je zaak als geen ander en zullen enkel hun beste ideeën met je delen. Je kunt ook inspiratie vinden op de sociale netwerken of in magazines. Maar neem alleen over wat ook echt bij jouw zaak past.

Zorg voor een algemene harmonie. Wat er wel mag uitspringen, zijn de kassa, de bar, de open keuken, de pashokjes of de infobalie, afhankelijk van welke zaak je hebt. Of leg de nadruk op een niet-functioneel hoekje met een originele lamp of een creatieve fotowand met persoonlijke kiekjes. In de paragraaf over Instagram hieronder vind je nog meer voorbeelden.

Denk zeker ook aan:

  • de verlichting
  • het textiel en de materialen
  • de muziek
  • de menukaart
  • het vaatwerk
  • de bordschikking

Het zijn de details die het doen:

  • BIED JE EEN DAGSCHOTEL AAN?
    Schrijf deze op een trendy leisteen of op een wand met zwarte bordverf. Leg krijtjes klaar voor je (jonge) klanten die zin hebben om er ook op te tekenen!
  • HEB JE EEN PROFIEL OP INSTAGRAM OF FACEBOOK?
    Vermeld dit in een kader dicht bij de kassa, met je naam, voorafgegaan door een apenstaartje.
  • HEB JE COMPLIMENTEN GEKREGEN OVER EEN DECORATIE-ELEMENT?
    Zet het in de kijker!
  • HEB JE VOORWERPEN MET EEN SENTIMENTELE WAARDE?
    Voeg andere, soortgelijke schatten toe en zet ze mooi apart in de schijnwerpers.
  • WIL JE NIEUWE KLANTEN AANTREKKEN?
    Installeer een neonlamp of creëer een leuk hoekje voor instagrammers.
Instagram
EEN HOEKJE VOOR INSTAGRAMMERS?

We bedoelen hiermee een heel fotogeniek en aantrekkelijk hoekje met bijzondere kenmerken. Enkele eenvoudige voorbeelden? Een groene muur, hangplanten, een grote, geometrische tekening op de muur, behangpapier met optische illusies, een gigantisch schilderij, een immense spiegel, een wand vol kleine schilderijen, borden of dienbladen, neonlichten met een tekst, een creatie van een lokale kunstenaar ...

Dat trekt de aandacht en geeft mensen zin om foto's te maken die ze onmiddellijk zullen delen op hun sociale media – wat dan weer nieuwe mensen aantrekt! Zo vernieuw je je publiek én maak je van je zaak een echte hotspot.

Ontdek hier onze tips voor je eerste stappen op Instagram.

VERGEET JE UITSTALRAAM NIET!

Je uitstalraam is hét uithangbord van je zaak, want dit is het eerste wat potentiële klanten zien. Het weerspiegelt de identiteit van je zaak en kan je helpen om je van de concurrentie te onderscheiden. Besteed er dus voldoende aandacht aan. Je heb slechts enkele seconden om indruk te maken op de voorbijgangers. Neem dus even de tijd om je uitstalraam te verzorgen. In het volgende artikel geven we je enkele tips.

Profiteer van deze periode om met je familie, vrienden, medewerkers en concullega’s te overleggen. Bekijk samen eens de toekomstplannen voor je zaak. Met vereende krachten en creativiteit wordt je zaak een succes. Je hebt in elk geval al een handje hulp van je teamgenoten nodig als je je zaak een nieuw likje verf wilt geven! Team work makes a dream work!

Heb je zelf nog tips voor de handelaars van het Edenred-netwerk? Laat het ons weten!

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen