Hoe verhoog je je omzet: 5 tips om je zaak nieuw leven in te blazen

|Beter verkopen

Omzet is een beetje als een liefdesrelatie: op je lauweren rusten in de overtuiging dat je het nu wel voor elkaar hebt, is gevaarlijk ... Of je zaak nu op volle toeren draait of stagneert, je kunt altijd wel iets doen om je omzet te verbeteren, klanten te binden of nieuwe klanten aan te trekken ... Kortom, om je business 'booming' te houden! Wij geven je enkele tips mee.

JE KLANT HEEFT GEKOZEN: BIED HEM DAT IETSJE MEER!

Cross-selling, upselling en pakketverkoop zijn heel efficiënte middelen om je klanten meer te doen uitgeven. Bovendien kun je ze inzetten in elke handelszaak – of je nu online verkoopt of niet. Aan jou om uit te maken wat er bij jou kan. Natuurlijk mag je de klant nooit pushen om toch maar te kopen … Hij mag niet naar huis gaan met het gevoel dat hem iets werd opgedrongen! Overtuig hem ervan dat hij een superdeal heeft gedaan!

  • CROSS-SELLING OF KRUISVERKOOP is de techniek waarbij een klant een artikel heeft gekozen en jij hem een ander, verwant product voorstelt. We kennen allemaal het voorbeeld van de waterdichtmakende spray die je verkoopt bij een paar schoenen. Of van dat heerlijke gebakje bij de koffie, of die ceintuur bij een broek …
  • Bij UPSELLING OF BIJVERKOOP bied je een product aan dat duurder is dan het product dat de klant eerst had gekozen. Natuurlijk lukt dat alleen als je je klant overtuigt van de bijkomende kwaliteiten of voordelen van dat product.
  • Bij PAKETTEN OF GEGROEPEERDE VERKOOP bied je pakketten met verschillende producten aan die apart duurder zouden zijn. Tip: combineer moeilijk verkoopbare producten met je bestsellers! 
EEN FACELIFT VOOR JE ZAAK

Handen uit de mouwen! Wist je dat je verkooppunt in een nieuw jasje steken je omzet rechtstreeks ten goede komt? Sommigen spreken van 10 tot 15% meer. Intermarché Frameries heeft haar omzet zelfs verdubbeld na een volledige make-over van de winkel! Heb je geen tijd of niet de middelen voor grote verbouwingswerken, dan kan ook een facelift al helpen! Oubollige winkels trekken namelijk niet veel nieuwe klanten aan ... Denk er ook aan om je renovaties te betalen met ecocheques, altijd een welkom duwtje in de rug om te kiezen voor milieuvriendelijke producten. Vergeet ook het meubilair en de inrichting van de ruimte niet: hoe vergroot je het assortiment? Staan de juiste producten op de juiste plaats? Heb je de meest strategische plaatsen gekozen voor impulsaankopen en cross-selling? En nog één ding: als je klanten zich goed voelen in je zaak, zullen ze langer blijven en waarschijnlijk ook meer uitgeven.

WIST JE DAT?

Er zijn drie manieren om je omzet te verhogen.

  • Meer klanten lokken
  • De gemiddelde uitgaven verhogen
  • Je klanten binden door ze tevreden te stellen
ZORG GOED VOOR JE BESTAANDE KLANTEN 

Onderhoud een goede relatie met je vaste klanten en beloon ze voor hun trouw. Zij houden je zaak draaiend! Kleine attenties, een klantenkaart, promotiecodes … Heb je zelf geen ideeën, vraag dan aan je klanten waarmee je hen een plezier kunt doen. En vergeet ook niet om een klantenbestand bij te houden. Of je het nu ambachtelijk aanpakt of een echt CRM-systeem gebruikt, je klantenbestand is een middel om klanten te binden. Hoe persoonlijker je relatie met je klant, hoe liever hij zal terugkomen en/of je zaak zal aanbevelen.

COMMUNICEER

We zeiden het al in het begin: je mag nooit op je lauweren rusten. Nieuwe klanten zoeken en communiceren moét één van je prioriteiten zijn, zelfs als je producten de deur uitvliegen! Zorg voor een goede communicatiestrategie. Je hoeft daarvoor geen tonnen geld uit te geven: de sociale media van tegenwoordig zijn een heel voordelig en efficiënt klankbord. Als je ze verstandig en regelmatig gebruikt tenminste ... Post relevante en degelijke berichten, communiceer over je aanbiedingen en acties, organiseer wedstrijden, evenementen … Berichten die positieve emoties oproepen, lokken de meeste reacties uit. Een voorbeeld? Een restaurant organiseerde op internationale kersttruiendag een wedstrijd voor zijn volgers op Instagram en Facebook: wie in een kersttrui naar het restaurant kwam, kreeg een gratis cocktail.
Meer ideeën en tips over het beheer van je sociale media vind je in ons artikel over Instagram. 

Heb je ook al eens aan de influencers gedacht? 

Naar het schijnt ontdekken 8 op de 10 mensen een product dankzij een influencer. Heb je bijvoorbeeld een restaurant, nodig dan enkele goed gekozen influencers uit. Als zij tevreden zijn, zullen ze je heel enthousiast vermelden in hun stories en dan ... Bingo!

KLANTEN LOKKEN MET FOTO'S

Dat behoort ook tot de communicatie, maar we kunnen het niet genoeg benadrukken: professionele foto's komen je imago ten goede, helpen klanten aan te trekken en geven je conversieratio een zetje. Een professionele fotograaf inschakelen of zelf leren om mooie foto's te maken van je gerechten of producten mag je niet zien als kosten, maar als een bijzonder nuttige investering! In één van onze volgende artikelen komen we daar nog op terug. In afwachting, kun je alle voordelen van Instagram ontdekken en zien hoe je snel je zichtbaarheid kunt optimaliseren

WIST JE DAT?

Mensen onthouden gemiddeld

  • 80% van wat ze zien
  • 20% van wat ze lezen
  • 10% van wat ze horen
NOG EEN LAATSTE TIP 

Kijk vooruit! Neem een kalender en plan voor alle belangrijke momenten in het jaar acties waarmee je je omzet kunt verhogen. Want dat betekent namelijk ook je klant op het juiste moment aanspreken met het juiste aanbod en de juiste boodschap …

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen