No-shows vermijden: 5 innovatieve alternatieven

|Beter verkopen

Jouw zaak op een evenwichtige manier vullen is elke dag weer een uitdaging. Dat moeten we u vast niet vertellen! Je menukaart vernieuwen, je zaal inrichten, je communicatie op de sociale netwerken verzorgen ... Kortom, je zit nooit stil! Logisch dat je uit je vel zou kunnen springen als klanten zomaar hun kat sturen! Hoe kun je dit voorkomen?

Daarom gaven we u al een overzicht van de verschillende manieren om no-shows te vermijden met drie grondregels. Ontdek nu de vijf andere, meer innovatieve alternatieven om nog een stapje verder te gaan en uw reserveringen veilig te stellen!

VIJF INNOVATIEVE ALTERNATIEVEN!

  1. Laat uw klanten online reserveren
  2. Beperk de tijd tussen de reservering en het bezoek
  3. Vraag naar bankgegevens
  4. Doe uw tafels last minute van de hand
  5. Zet 'slechte' klanten op de zwarte lijst
1. LAAT UW KLANTEN ONLINE RESERVEREN

U kunt voor een betaalde onlinereserveringsdienst opteren. Het voordeel is dat de reserveringen vanzelf binnenkomen en u dus tijd wint, maar ook dat uw klant kan reserveren of annuleren zonder u te moeten bellen – op elk moment, dag en nacht. Dit vermindert het aantal no-shows aanzienlijk en u kunt de voorstellen in dit artikel toepassen, afhankelijk van uw diensten en noden. 

In deze sector is de sterkste speler op de markt TheFork. Maar er zijn nog andere bedrijven, zoals Zenchef, GuestOnline, Formitable of nu zelfs ook Google Reserve ... Het is daarna aan u om de contactgegevens van uw klanten te verzamelen en ze aan uw zaak te binden, zodat ze de volgende keer rechtstreeks bij u reserveren. Zo hoeft u geen commissie meer te betalen!

2. BEPERK DE TIJD TUSSEN DE RESERVERING EN HET BEZOEK

We weten allemaal wat een uitdaging het is om een persoonlijke agenda bij te houden en onverwachte gebeurtenissen het hoofd te bieden ... En dat geldt ook voor uw klanten! Daarom aanvaarden sommige restaurants, afhankelijk van de grootte en het type van keuken, geen reserveringen die meer dan een week of een maand vooraf worden gemaakt. Voor gastronomische restaurants is deze periode het best niet langer dan zes maanden. Denk er wel aan die informatie te vermelden in uw reserveringssysteem.

3. VRAAG NAAR BANKGEGEVENS

Bankgegevens vragen als voorschot of waarborg is een stevig ingeburgerde voorwaarde in de hotelsector, maar in restaurants is dit allesbehalve vanzelfsprekend. De telefoon blijft het middel bij uitstek om te reserveren. Apps en websites komen op de tweede plaats. Sommige onlinediensten bieden deze mogelijkheid wel aan, zodat restaurants hun klanten kunnen wijzen op hun verantwoordelijkheid en een schadevergoeding kunnen eisen. Wettelijk mag dat, op voorwaarde dat de klant op het moment van de reservering hierover wordt ingelicht en hij deze voorwaarden aanvaardt.

4. DOE UW TAFELS LAST MINUTE VAN DE HAND

Nog zo'n voordeel van onlinereserveringsdiensten. Het helpt u een maximale bezetting te garanderen, zelfs op lastige momenten zoals bij no-shows of in de daluren (afhankelijk van de instellingen die u hebt gekozen). Let wel op, want dit kan u een ander type van klant opleveren, zoals koopjesjagers.

5. ZET 'SLECHTE' KLANTEN OP DE ZWARTE LIJST

Een extreme reactie van sommige restauranthouders is onbeschofte klanten bijhouden in een digitaal klantenbestand. U kunt nog altijd beslissen om hun reservering te aanvaarden … Maar als ze dan te laat zijn, dan weet u dat ze waarschijnlijk toch niet zullen komen en kunt u de tafel aan iemand anders geven. En als zo'n klant dan toch komt opdagen, herinnert u hem eraan dat hij eerder al eens zijn kat stuurde en dat hij er beter aan had gedaan te bellen of mailen. U kunt er ook voor kiezen om geen reserveringen van die klant meer te aanvaarden. Zo vermijdt u deze mensen die eerder al niet opdaagden, omdat ze het vergaten of uit onbeschoftheid. Zet er ook een limiet op: geef een klant twee of drie kansen voor u hem op uw zwarte lijst zet.

EEN TYPISCH KLANTENPROFIEL OM TE VERMIJDEN?

Het Franse bureau Taste boog zich over deze vraag en zocht uit welke klanten specialisten zijn in de no-show. "Wat een no-show betreft, zijn er geen regels. Klanten die niet komen opdagen, kunnen heel uitlopende profielen hebben. En afhankelijk van elk geval kunnen er specifieke oplossingen worden toegepast.

  • Als de klant niet durft te zeggen dat hij niet kan komen omdat hij verlegen of 'sociaal onhandig' is, kan het helpen als hij zijn reservering online kan annuleren en het restaurant dus niet hoeft te bellen.
  • Als de klant zich daarentegen niet laat zien omdat hij vergat dat hij die avond had gereserveerd, verhinderd was of zijn hoofd er niet meer naar stond: een mogelijke oplossing is een herinnering sturen of een snelle annulering online.
  • Als de persoon tot slot weet dat hij een reservering heeft en bewust beslist niet te komen opdagen en niet te annuleren, dan zullen herinneringen ook niet veel zin hebben. In dat geval kan de oplossing liggen in voorlichting, een schadevergoeding of een slim reserveringssysteem."
Bron : Agence Taste

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen