Word een ecologisch verantwoord bedrijf!

|Trends

Onze samenleving staat op een keerpunt, en steeds meer mensen worden zich bewust van alle ecologische en maatschappelijke kwesties. Dat betekent dat klanten steeds vaker kiezen voor producten en bedrijven met een zo klein mogelijke impact. Elk soort bedrijf kan ethisch en verantwoord handelen door zowel op het vlak van werking als wat bevoorrading betreft de voorkeur te geven aan duurzame producten met een minieme impact op het milieu.

Daarnaast kun je duurzame ontwikkeling perfect integreren in het DNA van je onderneming. Ben jij benieuwd welke stappen je hiervoor kunt zetten? Dan ben je hier aan het juiste adres ... Met deze drie voorbeelden wordt ook jouw bedrijf milieuvriendelijker.

 

VERKLEIN JE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK

Voor een milieuvriendelijkere winkel zul je uiteraard ook je energieverbruik en je afvalproductie onder de loep moeten nemen.

Voor ledverlichting, zonnepanelen, een hoogrendementsketel en supergeïsoleerd glas kiezen zijn maar enkele voorbeelden. Sommige handelaars kunnen ook kiezen voor duurzamere gespecialiseerde apparatuur en transportmiddelen om producten op groenere wijze te vervoeren of te leveren. Leveringen in steden gebeuren bijvoorbeeld steeds vaker met bakfietsen, want die zijn groener en wendbaarder in het verkeer. Bovendien nemen ze minder ruimte in beslag. Er bestaan heel wat subsidies voor dergelijke investeringen. Voor meer informatie raadpleeg je de website van de FOD Economie.

Wil je de natuur letterlijk naar binnen halen in je winkel? Decoreer je zaak dan met prachtige planten of bloemen in combinatie met sobere, zelfgemaakte, tweedehands of milieuvriendelijke spullen. Zo steek je je winkel meteen in een uniek en trendy jasje!

 

 

PROMOOT MILIEUVRIENDELIJKE INSPANNINGEN

Denk eraan om je ecologische kennis te delen met je klanten. Zo schep je een band én kun je hen meteen tips geven.

Je kennis over bepaalde ecologische kwesties doorgeven is namelijk bijzonder belangrijk en ook broodnodig. Zet ecologische initiatieven bijvoorbeeld in de kijker tijdens themaworkshops in het teken van doe-het-zelven (DIY) of het gebruik van milieuvriendelijke producten.

Door je duurzaamheidsbeleid op papier te zetten en in al je communicatie te benadrukken, geef je overtuigende argumenten die je klanten zeker zullen kunnen waarderen.

 

 
GA VOOR ‘GROENE’ COMMUNICATIE

Met groene communicatie zet je je bedrijf in de kijker en verklein je tegelijkertijd je ecologische voetafdruk. Dit betekent dat je op een minder energie-intensieve en meer samenhangende en eerlijke manier communiceert over ecologisch verantwoorde acties, zonder daarbij in de val van ‘greenwashing’ te trappen. Want zoals we dat in België zeggen: trop is te veel, en te veel is trop.

Gebruik bijvoorbeeld minder papier en kies voor digitale communicatie. Denk er dan wel aan om bijlagen of te grote afbeeldingen/filmpjes te vermijden, want die zorgen voor digitale vervuiling. Je klanten zullen het ook leuk vinden dat je e-mails of website daardoor sneller laden.

Geef je toch de voorkeur aan papier? Ga dan voor papier met het FSC-label, composteerbaar papier of zelfs ‘bezaaid’ papier. Dat laatste is gemaakt van natuurlijke, gerecycleerde grondstoffen en bevat zaadjes waaruit bloemen groeien. Mooi toch?😊

 

 

Laat ons weten wat jij allemaal doet in je winkel en hoe je het hebt aangepakt. We vertellen het graag verder aan iedereen die een Edenred-kaart heeft! Mail ons snel!

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen