Hoe hou je medewerkers gemotiveerd?

|In de kijker

Wat bezorgt restauranthouders en handelaars dagelijks het meeste stress? Het antwoord op deze vraag is bijna altijd 'het personeel'. Afwezigheden, personeelsverloop ... zelfs de grootste chef-koks ter wereld krijgen ermee te maken! Je medewerkers motiveren en ervoor zorgen dat ze minder vaak afwezig zijn, is een dagelijkse uitdaging. Met deze handige tips kom je al een heel eind!

HET LOON IS NIET ALLES

Eerst even een verduidelijking: enquêtes tonen aan dat het loon een belangrijke factor is om werknemers aan te trekken en te houden, maar toch geeft dit geen zekerheid. Hou deze drie zaken in gedachten:

  1. Een hoger loon is geen 'magic trick' om je medewerkers bij jou te houden: motivatie heeft ook te maken met andere, net zo belangrijke factoren waarop je soms geen vat hebt (je medewerker woont bijvoorbeeld erg ver van je zaak of staat vaak in ellenlange files).
  2. Een te laag loon leidt vroeg of laat tot demotivatie: een loon dat niet overeenstemt met de geleverde inspanningen of met wat de werknemer als minimum in gedachten heeft, demotiveert altijd.
  3. Compenseer met andere voordelen: maaltijdcheques of ecocheques zijn in feite extra loon voor je werknemer en bovendien volledig vrij van sociale en fiscale lasten voor de werkgever. Vergeleken met een loonsverhoging zijn ze 60% goedkoper! Ontdek alle oplossingen die Edenred biedt om van jou een aantrekkelijke werkgever te maken.

Maar wat kun jij nog meer doen om ervoor te zorgen dat je medewerkers graag bij jou werken en het beste van zichzelf geven?

SCHEP EEN BAND

Hecht belang aan 'samen zijn': drink een kopje koffie met een lekkere croissant, lunch samen ... Vier ook verjaardagen, successen in je zaak en speciale datums. Ga eens picknicken of doe met het hele team mee aan een sportactiviteit.

Dit zijn één voor één ideale gelegenheden om een band te scheppen. Je teamleden voelen zich goed in hun vel en je ontwikkelt een echte teamgeest. Het hoeft trouwens niet altijd veel geld te kosten. Maak gewoon even tijd voor elkaar vrij en toon je goed humeur. Dat werkt altijd!

Komt er iemand nieuw in het team? Zorg dan dat hij of zij zich meteen welkom voelt. Plan een moment in waarbij alle medewerkers aanwezig zijn, bv. een vergadering of een gezamenlijke lunch.

CREËER EEN GROEPSGEVOEL

Medewerkers hebben graag het gevoel dat ze deel uitmaken van een team. Breng hen daarom regelmatig op de hoogte van je plannen, visie, zakelijke situatie, successen ...

7 FACTOREN DIE EEN WERKNEMER MOTIVEREN
  1. Erkenning
  2. Welzijn op het werk
  3. Belang van de functie / het werk
  4. Carrièreontwikkeling en doorgroeimogelijkheden
  5. Aanmoediging / uitdagingen
  6. Bekwaamheid in het werk
  7. Zelfstandigheid
STIMULEER ZELFSTANDIG WERK ...

Amper 55,5 % van de Belgen vindt dat hij of zij voldoende zelfstandigheid op het werk krijgt. Het is belangrijk dat jouw medewerkers voelen dat jij hen vertrouwt. Delegeer en laat hen – binnen hun functie – beslissingen nemen. Leg ook individuele doelstellingen vast. Bepaal deze doelstellingen in overleg en betrek hen. Geef je medewerkers de vrijheid om op hun eigen manier deze doelstellingen te bereiken, ook al zou jij het anders aanpakken. Uiteraard volg jij, weliswaar vanaf de zijlijn, hun ontwikkeling regelmatig op.

... EN DOORBREEK DE ROUTINE

Hetzelfde werk dag in dag uit ... sleur drukt de motivatie de kop in. Natuurlijk kun je niet om bepaalde routinetaken heen. Geef daarom elke medewerker de kans om zijn/haar routine te doorbreken met dingen die hij of zij leuk vindt. Laat je medewerkers ook initiatief nemen. Hoe? Met een challenge! Hoe zetten we bepaalde producten beter in de verf? Hoe trekken we meer klanten aan op rustige dagen? Hoe brengen we innovatie op de kaart? Hoe verhogen we onze omzet? Moedig je medewerkers aan om nieuwe ideeën aan te brengen. Het haalt hen misschien uit hun comfortzone, maar doorbreekt wel de routine! Hoe meer ze aan het bedrijfsleven deelnemen, hoe meer betrokken ze zich voelen.  

TOON WAARDERING MET EEN BELONING

Waardering en erkenning maken een mens gelukkig. Dat geldt voor ieder van ons! Hou daarom de inspanningen en successen van je medewerkers in het oog. Feliciteer hen persoonlijk. Misschien is een beloning wel op zijn plaats? Financieel of op een andere manier, zoals nieuwe verantwoordelijkheden, meer vrijheid om initiatief te nemen, een geschenk, extra verlofdagen ... 

WIST JE DAT?

Edenred biedt voordelige oplossingen om je team nog gemotiveerder en enthousiaster te maken!

Carte Edenred
HOU REGELMATIG BESPREKINGEN

Neem de tijd om met elke medewerker af te toetsen hoe het gaat. Volgens hr-specialisten verkiest zes op de tien medewerkers continue feedback boven een halfjaarlijkse of jaarlijkse bespreking. Eigenlijk is een regelmatige bespreking voor beide partijen gunstiger: zowel de werkgever als de werknemer begrijpen elkaars behoeften beter, kunnen eventuele problemen sneller opsporen en een andere weg inslaan. Kortom, speel kort op de bal.

Jongere generaties zijn trouwens een participatieve – en niet een directieve – manier van leidinggeven gewoon. Geef hen vertrouwen, laat hen initiatief nemen en geef hen de kans om zich te ontwikkelen ... allemaal belangrijke zaken als je je werknemers wilt behouden.

MAG HET IETS MEER ZIJN?
Ontdek de andere blogartikels bestemd voor partner-handelaars van het Edenred-netwerk. Download ook het gratis e-book over de drijfveren van een geëngageerd team en hoe je dit engagement kunt verhogen, gepubliceerd door SD Worx en gratis beschikbaar.

Hoe ga jij je medewerkers belonen en gemotiveerd houden? Hoe zorg je voor minder verloop en/of afwezigheden? Heb je andere ideeën en goede praktijken die je graag met restauranthouders en handelaars van het Edenred-netwerk deelt? Mail ons snel! 

BEN JE NOG GEEN EDENRED-PARTNER?

Sluit je in een paar klikken aan op het Edenred-netwerk.  

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen