Instagram like a pro

|Tutorial

Instagram is hét sociale kanaal met een meerwaarde voor handelaars! Niets beter dan prachtige foto's om je producten in de kijker te zetten en nieuwe klanten aan te trekken! Ontdek hoe je snel beter zichtbaar wordt op Instagram!

5 VOORDELEN VOOR JOU
  • Je merkimago een boost geven
  • Je bekendheid verhogen
  • Klanten binden dankzij interacties
  • Nieuwe klanten zoeken en reclame maken
  • Nieuwe klanten aantrekken … want mensen eten met hun ogen!
Instagram
3 KERNCIJFERS
  • heeft met 1,5 miljoen gebruikers in België Facebook van de troon gestoten
  • waarvan 900.000 gebruikers per dag
  • een engagement ratio die bijna 60 keer hoger is dan op Facebook en 120 keer hoger dan op Twitter
HET LEXICON
  • Engagement: interacties van de gebruikers met je profiel 
  • Filters: visuele effecten om je foto's achteraf te corrigeren of te verfraaien
  • Follower: gebruiker die je profiel volgt
  • Hashtag: keyword voorafgegaan door een hekje waarmee je een bericht kunt taggen
  • Post: publicatie van een afbeelding of filmpje op je profiel, met een kort bijschrift en één of meerdere hashtags
  • Story: een afbeelding die of een filmpje dat na slechts 24 uur weer verdwijnt
  • Tag: vermelding en identificatie van je account in een bericht
  • Trending: populair, trend (komt uit het Engels) 

Heb je nog geen Instagram-account? Het is nooit te laat! Download de app en maak in enkele minuten het profiel van je zaak aan. Klaar?

HEB JE 5 MINUUTJES?

CONTROLEER OF ALLES PERFECT IS.

  1. Parameters
  2. Bio
  3. Statistieken
  4. Hashtags
1. PARAMETERS

Controleer in je privacyinstellingen altijd de volgende punten om interacties mogelijk te maken.

  • Reacties: schakel reacties in. Je kunt beledigende reacties automatisch of manueel verbergen.
  • Tags: je kunt kiezen of je tags automatisch of manueel wilt goedkeuren.
  • Story: je kunt berichten toelaten van iedereen of alleen van de personen die jij volgt. Ook kun je de berichten naar keuze blokkeren.
  • Accountprivacy: kies voor een openbaar account.
2. BIO

Lees de bio van je profiel na, want die vat je zaak samen in enkele woorden.

Klik op 'Profiel wijzigen' om de bio aan te passen en hou ze zo beknopt mogelijk. Je kunt ook emoticons gebruiken die in het oog springen. Zeker niet vergeten te vermelden

  • Je openingsuren;
  • Je adres;
  • Je telefoonnummer;
  • Een link naar je website, vooral als klanten online kunnen reserveren.
Smartphone 2
3. STATISTIEKEN

Analyseer je statistieken in een oogsopslag dankzij de verschillende tabbladen:

  • Inhoud: je populairste berichten
  • Activiteit: het bereik van je berichten
  • Doelgroep: de volgers van je profiel per datum, plaats, leeftijdsgroep, geslacht ...
4. HASHTAGS

Gebruik hashtags. Dankzij het referentiëringssysteem helpen ze je echt om nieuwe klanten aan te trekken. Denk goed na welke hashtags je wilt gebruiken en herhaal ze in elke post via de kopieer- en plakfunctie. Bijvoorbeeld: #NaamVanJeBedrijf #NaamStad #SpecialiteitHuis #Restaurant #Stad

Vooral in de restaurantsector bestaan er heel veel trendy hashtags ... Profiteer daarvan! Bijvoorbeeld: #Food #Foodie #FoodPorn #instafood #brunch #igersxxx (dit betekent Instagrammer, xxx is je stad)

HEB JE 15 MINUUTJES?

EEN BERICHT POSTEN … JA, MAAR WELK?

  1. Eigen posts: foto of filmpje
  2. Posts van anderen
1. EIGEN POSTS

Als je wilt, kun je op je afbeeldingen een filter toepassen om ze een kleurtint, een bepaald licht, een stijl te geven ... Speel erop los, maar gebruik altijd dezelfde stijl om voor evenwicht te zorgen op je profiel.

Maak ook gebruik van speciale gelegenheden en hoogtepunten van het jaar: kondig een evenement of een speciaal menu aan, wens je volgers prettige feestdagen, zet Valentijnsdag in de kijker zoal Hygge, of vier een verjaardag of een uitzonderlijke prestatie! Hoe meer je deelt, hoe sterker de band met je klanten! 

  •  Je kunt ook een foto delen van je zaak, je zaal, je gevel, je terras, een gezellig hoekje, het menu van de dag, een mooi bord. Sommigen kondigen via hun Instagram-profiel hun dag- of weekmenu aan, anderen stellen een teamlid voor (zoals The Barn) of een nieuw product (zoals Ohne).

  • Je kunt ook een filmpje plaatsen als post of in je story. Je videoposts verschijnen op je profiel tussen de foto's, zoals bij Morso, terwijl de stories slechts 24 uur worden weergegeven. Je kunt ze natuurlijk ook vastzetten op je hoofdpagina en bovenaan je profiel weergeven, zoals Donki. Die zaak maakt van de gelegenheid gebruik om uit te leggen wat ze allemaal voor het milieu doen.

Je kunt een beetje humor gebruiken (zoals Native) of zelfs anekdotes uit je leven (zoals Barnini dat soms 'kids at work' laat komen). Toon de leuke sfeer in je zaak en moedig je klanten aan om aan het gesprek deel te nemen, zoals Jat.

Je verwacht het misschien niet, maar Instagram kan ook een nieuwe manier zijn om personeel te werven. Restaurant l’Agathopède heeft dat goed begrepen en kondigt de zoektocht naar personeel aan met een bericht.

Native Restaurant
2. POSTS VAN ANDEREN
  • Je kunt ook eenvoudigweg een bericht delen van een ander profiel waarin jouw zaak wordt vermeld. Of het nu een klant is, een lid van je team, een magazine of een gids ... Elke positieve aanbeveling is goed om te delen! Dat is de sleutel van gratis reclame op Instagram! Als je een post van een ander profiel deelt, vergeet dan niet om het ook te vermelden als dank voor de commentaar en het bericht, zoals bijvoorbeeld Beli doet.
  • Je hoeft een bericht uiteraard niet altijd te delen. Je kunt een post van een ander profiel ook gewoon liken en een reactie schrijven als je erin getagd bent. De houder van het profiel zal dat waarderen. Hij zal je naam onthouden en positief terugdenken aan zijn bezoek aan je zaak. Voeg ook een persoonlijke toets toe: zeg bijvoorbeeld dat je ernaar uitkijkt om hem terug te zien in je zaak.

HEB JE 30 MINUUTJES?

ANTICIPEREN UW VOLGENDE PUBLICATIES!

  1. Bereid je posts voor 
  2. Creëer je 'instagrammable' zone
  3. Vraag je klanten om je te taggen
  4. Zoek voor influencers 
  5. Geef je zaak weer op de kaart
1. BEREID JE POSTS VOOR EN PLAN ZE VOOR LATER

Bereid je posts voor en plan ze voor later, door ze op te slaan op je smartphone. Zo kun je ook berichten plaatsen op de dagen dat je geen tijd hebt – gebruik je inspiratie van het moment!

Verschillende studies hebben aangetoond dat je berichten door zoveel mogelijk gebruikers zullen worden gezien als je ze plaatst tussen 10 en 15 uur. Dat hangt natuurlijk af van je activiteitensector.

Instagram
2. CREËER JE 'INSTAGRAMMABLE' ZONE

Creëer een 'instagrammable' zone in je verkooppunt! Dat kan heel eenvoudig met bijvoorbeeld een muurschildering, behang met een trompe-l'oeuileffect, een bakstenen muur, krijtborden, borden of dienbladen die je verzamelt, nepplanten voor een groene muur, neonlampen met een boodschap … Nog meer ideetjes?

Dat trekt de aandacht en geeft mensen zin om foto's te maken die ze onmiddellijk zullen delen op hun sociale media – wat dan weer nieuwe mensen aantrekt!

3. PRAAT MET JE KLANTEN

Vraag je klanten om je te taggen als je ziet dat ze foto's nemen of iets willen posten op de sociale media. Vermeld daarvoor de naam van je profiel, voorafgegaan door een apenstaartje op je krijtbord, visitekaartjes ... en doe hetzelfde voor al je sociale media.

 

4. ZOEK VOOR INFLUENCERS UIT JE REGIO

Naar het schijnt ontdekken 8 op de 10 personen een product dankzij een influencer. Deel berichten van de influencers in je regio, profielen die populair zijn en veel volgers hebben (minstens enkele duizenden). Je kunt ook contact opnemen met een of meer influencers en hen uitnodigen voor een etentje in je zaak in ruil voor een post. Een eenvoudige ruildeal om nieuwe klanten aan te trekken!

5. GEEF JE ZAAK WEER OP DE KAART 

Geef je zaak weer op de kaart van Instagram. Voer daarvoor je naam in de zoekbalk in en selecteer de met een pictogram aangeduide plaats met daaronder het volledige adres. Dat adres wordt automatisch aangemaakt als een profiel het aanduidt. Je kunt het dus niet zelf beheren. Wel kun je alle posts terugvinden waarin je vermeld wordt en communiceren met de profielen in kwestie.

IN EEN NOTENDOP

We kunnen het niet genoeg herhalen: mooie foto’s maken het verschil, zowel als het gaat om je imago, het aantrekken van klanten, en het boosten van de conversieratio van je communicaties. Weet dat een beroep doen op een professionele fotograaf, of zelf leren om mooie foto’s te maken van je gerechten of producten, geen kost is maar een nuttige investering! Zeer binnenkort meer hierover.

Moedig je klanten dus aan om foto's te nemen en berichten te delen of te posten waarin je vermeld wordt. Dat is de beste reclame!

Meer tips voor het beheren van je sociale media en je onlinereputatie vind je hier of in het volgende nummer van de blog voor handelaars van het Edenred-netwerk!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen