Neem jij maatregelen tegen verspilling? Laat het horen!

|In de kijker

Klanten zijn steeds meer bekommerd om het milieu. Een ecologisch beleid is vandaag dan ook essentieel. Actie ondernemen is goed. Maar erover communiceren, dat is nog beter! Hieronder enkele tips voor een geslaagde 'zero waste' communicatiestrategie!

1. WEES TRANSPARANT

Misschien staat de strijd tegen voedselverspilling bovenaan het prioriteitenlijstje van je restaurant. Of je bent net begonnen met je 'zero waste' strategie uit te tekenen (10 concrete tips om een groen imago op te bouwen). Breng dat hoe dan ook onder de aandacht. Vertel over je doelstellingen, je stappenplan, je behaalde successen, maar ook je beperkingen. Waarom? Door je duurzame aanpak in de spotlights te zetten, blijven klanten je zaak sneller trouw en trek je er makkelijker nieuwe aan. Een paar jaar geleden heeft een Europese organisatie het aankoopgedrag van de consument bij verschillende producten getest. Uit dat experiment bleek een duidelijk (positief!) verband tussen de informatie over de levensduur van de producten en het consumentengedrag. Door over je waarden communiceren, maak je ook het verschil met de concurrentie.

2. WEES EERLIJK

Klanten willen absoluut verandering: 59% van de Belgen houdt zich bezig met het probleem 'voedselverspilling'! Maar ze staan ook steeds wantrouwiger tegenover green washing. Bedrijven halen daarbij verkeerdelijk ecologische argumenten aan om de mensen te doen geloven dat hun aanpak of producten groener zijn dan werkelijk het geval is! Dat kan je duur komen te staan. Blijkt dat je de waarheid hebt verbloemd, dan zullen de mensen dit niet stilzwijgend laten voorbijgaan.

3. TOON CONCREET JE INITIATIEVEN OP DE SOCIALE NETWERKEN

De sociale netwerken zijn de ideale plaats om je waarden en je concrete inspanningen in de kijker te zetten. Een post op Facebook, een story op Instagram, een vluchtige story op Snapchat ... Ze zijn ideaal om je gerechten te tonen, maar ook wat er achter de schermen gebeurt: alle 'kleine' acties die je team en jij elke dag ondernemen om het milieu te beschermen. Leg uit waarom dat in jullie ogen belangrijk is. Belicht ook jullie grotere acties en initiatieven tegen verspilling. Staat je restaurant op de app Phenix? Laat het de hele wereld weten op je sociale netwerken!

4. BENUT DE REVIEWS VAN KLANTEN

Bijna negen op de tien internetgebruikers kiezen een restaurant op basis van de ervaringen van anderen. Neem dus de tijd om op alle commentaren te reageren, want interactie bevordert de klantenbinding en je referentiëring op Google. Lees hier hoe je het best op opmerkingen op het internet reageert. Gebruik in je beschrijvingen en je antwoorden op de commentaren ook trefwoorden die met je duurzaamheidsstrategie te maken hebben. Een klein detail dat zeer nuttig kan zijn!

5. NODIG JOURNALISTEN UIT

Een originele benadering, een sterk engagement ... De pers en influencers smullen van ondernemers die het anders doen. Bovendien zijn voedselverspilling en zero waste vandaag hot items, waarover journalisten en influencers maar wat graag schrijven. Jouw initiatieven op dat vlak zijn dus een uitgelezen kans om hen in je restaurant uit te nodigen. Zijn ze overtuigd van je concept? Dan wijden ze er gegarandeerd een artikel of post aan. En dat is gratis reclame voor jou!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen