Het FOOD-programma: de trends van 2021
Als restauranthouder en partner van het Ticket Restaurant-netwerk heb je eind deze zomer misschien deelgenomen aan de Europese enquête van het FOOD-programma. Hier zijn de resultaten!
Wat houdt het FOOD-programma in? Via dit project wil de groep Edenred met steun van de Europese Commissie evenwichtige voeding tijdens de werkdag promoten, net als zwaarlijvigheid en voedselverspilling tegengaan.
Voor welke restauranthouders? Voor alle horecazaken die zich betrokken voelen bij het thema 'gezonde voeding' en voor iedereen die ook maar iets te maken heeft met onze transitie naar een betere wereld.
Waarom een enquête? Aan de hand van deze bevraging kunnen we de trends voor buitenshuis eten volgen en bestuderen. De jaarlijks meer dan 8000 ingevulde vragenlijsten van Belgische consumenten en spelers uit de horeca maken een betere analyse van de trends en de markt mogelijk.
Ontdek nu de grote trends en doe er in je eigen zaak je voordeel mee!
DE TRENDS VAN 2021
EEN MEERWAARDE VOOR IEDEREEN
2021 gaat de geschiedenis in als het jaar van de COVID-19-crisis. Kortom, als een moeilijk jaar voor de horeca en al wie het niet zo breed heeft. Meer dan ooit voelen we dit jaar de nood aan de extra koopkracht van Ticket Restaurant. 27% van de Belgische respondenten ondervond een negatieve impact van de lockdown op hun budget voor eten en drinken. Voor hen zijn de maaltijdcheques dan ook des te belangrijker.
Voor de horeca blijkt uit de recente gegevens dat Ticket Restaurant (blijvend) nieuwe klanten aantrekt.
Volgens drie op de vier bevraagden uit de sector hebben de maaltijdcheques een positieve invloed op hun activiteit en hun omzet.
NAAR GEZONDERE VOEDING
Heeft de lockdown een effect gehad op de transitie naar gezondere voeding? Hoewel er heel wat inkt gevloeid is over onder meer nieuwe manieren van consumeren en de voordelen van lokale producten, toch vraagt een verandering tijd en moet het aanbod mee evolueren.
-> Nu is het aan jou!
Je klanten zijn zich al grotendeels bewust van de situatie, maar kunnen zeker nog wat hulp en aanmoediging gebruiken om de daad bij het woord te voegen en hun gewoontes echt te veranderen!
77% van de bevraagde Belgen denkt dat een gezonder aanbod vooral verse producten inhoudt. Bij jou staan die al op het menu, dus praat erover! Of praat er nog méér over! Je imago en/of omzet kan hier alleen maar wel bij varen.
36% van de respondenten wil ook een betere aanduiding van de gezonde opties op het menu (met een symbool zoals een blaadje of een smiley). Bestel je binnenkort nieuwe menukaarten? Herbekijk die dan zeker eerst inhoudelijk en zet je specialiteiten in de kijker.
-> Draag je steentje bij als restauranthouder!
Wat betekent 'een gezonder aanbod' volgens de respondenten? Meerdere antwoorden waren mogelijk.
- verse producten (77%);
- meer salades op het menu (25%);
- meer vegetarische en/of vegan opties op het menu (18%);
- een duidelijke weergave van voedingslabels, zoals de Nutri-Score (19%);
- een duidelijke weergave van de gezonde opties op de menukaart van een restaurant (36%).
LEVERING EN BEZORGING
Hoewel bijna negen op de tien Belgische begunstigden van Ticket Restaurant vaker thuis kookten, bleef toch 60% van hen eten bestellen. Wie zijn zaak niet volledig gesloten heeft, weet dit ongetwijfeld. Tijdens de lockdown verwelkomde meer dan 73% van de Belgische restaurants nieuwe klanten (wat meer is dan het Europese gemiddelde).
Via afhaling en/of bezorging konden ze hun bestaande cliënteel aan zich binden en nieuwe klanten aantrekken. Dat is ongetwijfeld de reden waarom meer dan 38% van de restauranthouders die extra service heeft gelanceerd. Vóór de crisis bood ook 32% van hen al afhaling en/of bezorging aan.
De klanten verwachten die dienstverlening van jou en willen graag dat je daar nog meer over communiceert. Ze weten namelijk niet altijd dat je takeaway aanbiedt en Ticket Restaurant aanvaardt.
Vermeld het dus gerust meermaals op je sociale media en hang voor je huidige klanten een affiche aan de ingang of kassa. Of gebruik het platform Uber Eats. In die app kunnen de gebruikers zelfs filteren op de restaurants die Ticket Restaurant aanvaarden.
VOEDSELVERSPILLING
Nog een thema dat ons nauw aan het hart ligt: de strijd tegen voedselverspilling. De meeste respondenten voelen zich betrokken bij dat onderwerp en willen weten welke restaurants écht iets doen.
Met het oog hierop hebben de teams van Edenred de handen ineengeslagen met de mensen van Phenix. Met die app kunnen restauranthouders en handelaars hun niet-verkochte voedingsproducten een tweede leven geven. Je leest hier meer over in ons artikel.
TOT SLOT
Het imago en de uitstraling van je restaurant zijn nog nooit zo belangrijk geweest ... Het is niet meer alleen een kwestie van lekkere gerechten. Je moet ook inzetten op minder voedselverspilling en gezondere producten. Bovendien moet je beter communiceren over de verschillende initiatieven die je op dat vlak onderneemt. Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen paniek! Zonder dat je het beseft, doe je ongetwijfeld al heel veel. Zo combineer je slim ingrediënten en smaken, terwijl je je voorraad goed in het oog houdt. En je medewerkers en jij vertellen zo gepassioneerd over jullie producten dat iedereen er het water van in de mond krijgt.
Wil je nieuwe recepten proberen? Het FOOD-programma heeft er enkele voor jou verzameld … uit verschillende Europese landen! Laat het smaken!
Dit zijn nogmaals de tien grondbeginselen van het FOOD-programma voor professionals en restauranthouders op een rijtje.
10 FOOD-ENGAGEMENTEN VOOR HET WELZIJN VAN JOUW KLANTEN
- Ik bied groenten aan als garnituur en fruit als dessert.
- Ik zet bruin of volkorenbrood op tafel.
- Ik zet geen zout op tafel.
- Ik bied gerechten aan op basis van gevogelte of wit vlees.
- Ik bied vis aan op het menu.
- Ik bied op vraag kraanwater aan.
- Ik vervang de boter bij het brood door olijfolie.
- Ik bied een dessert op basis van zuivelproducten aan.
- Ik vervang de aperitiefkoekjes door olijven, rauwkost of gedroogd fruit.
- Ik bied gegrilde of gestoomde gerechten of ovenschotels aan.
BEN JE NOG GEEN EDENRED-PARTNER?
Sluit je in een paar klikken aan op het Ticket Restaurant-netwerk.
Vond je dit artikel leuk?
Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.