Een milieubewuste aanpak: 10 tips om een 'groen' imago op te bouwen

|In de kijker

Hoewel ze op Mars water hebben gevonden, is er (voorlopig) geen planeet B waar we naartoe kunnen verhuizen zodra alle hulpbronnen van onze aarde zijn opgebruikt. Het kan dus geen kwaad om nog eens te benadrukken dat elk gebaar telt en een verschil kan maken. We geven je 10 tips om je zaak milieubewuster te maken!

Je weet niet waarom je je reilen en zeilen moet afstemmen op het milieu? We leggen je uit waarom, aan de hand van slechts 4 goede redenen

ZO WORD JE MILIEUBEWUST: 10 VERBETERINGSPUNTEN

Er bestaan duizend-en-een manieren om milieubewust te worden. Grote investeringen of grootse verklaringen heb je daarvoor niet nodig. Kleine concrete zaken kunnen de ‘groene’ impact van een bedrijf snel en ingrijpend veranderen.

1. MINDER PAPIER EN INKT GEBRUIKEN

  • Intern: e-mails, omvangrijke documenten … We hebben allemaal weleens documenten afgedrukt die we uiteindelijk niet gebruiken. Een flinke verspilling die we nochtans kunnen vermijden. Is het toch nodig? Druk dan dubbelzijdig af (ook al lijkt dit tegenwoordig vanzelfsprekend).
    Je kunt kiezen voor papier met een PEFC-label (programma voor de erkenning van boscertificeringen) of gerecycled papier. Elke leverancier biedt deze alternatieven tegenwoordig aan.
  • Extern: je kunt nog verder gaan en je communicatie (geen papieren brochures meer) en zelfs je kassabons digitaliseren! Neem een voorbeeld aan handelszaken die geen kassabonnen meer afdrukken maar ze rechtsreeks naar de klant mailt. Aan de kassa moet de klant zijn e-mailadres invullen. Enkele seconden later ontvangt hij dan zijn factuur. Driedubbel voordeel voor het merk: minder papier, een milieubewust imago en meer informatie over zijn klanten! Geef je toch de voorkeur aan een fysieke kassabon? Druk die dan dubbelzijdig af en personaliseer de bon in jouw huisstijl. Of zet kortingsbonnen op de achterkant! Nog een voorbeeld? Sommigen digitaliseren garantiecertificaten volgens hetzelfde principe.

 

2. AFVAL SORTEREN

Maak een onderscheid tussen 

  • papieren afval,
  • organisch afval,
  • plastic afval,
  • niet-recyclebaar afval.

Een kleurcode kan daarbij helpen.

Het is niet eens moeilijk. Je hoeft alleen maar een ruimte te voorzien en je teams een nieuwe sorteerreflex aan te leren. Bij Edenred staan er bijvoorbeeld verschillende soorten vuilnisbakken in de cafetaria: restafval gaat in de grijze, pmd in de blauwe en biologisch afbreekbaar afval in de groene. Maar we hebben ook een batterijzak, een lampenzak, een papierzak enz.

Je kunt dit sorteersysteem ook in je winkel aanbieden als het mogelijk is en je er nood aan hebt. Mensen zijn het nu toch gewoon om te sorteren! Bepaalde afvalstoffen kun je ook opwaarderen en gebruiken als versiering. Denk maar aan kurken, glazen flessen of ander samengeperst afval.

3. SPRING ZUINIG OM MET WATER

Waterbesparingssystemen zitten in de lift. Je kunt je kranen bijvoorbeeld voorzien van sensoren zodat het water enkel stroomt wanneer er een persoon voor de kraan staat, of een ander systeem om het waterdebiet te regelen. Dat kan aan de spoelbak of in de toiletten (met een spaarknop).

4. KOOP SLIM

Bij voorkeur gerecycleerde of natuurlijke materialen, tweedehands producten, geleasete artikelen ...

Al deze tips kunnen je helpen om de milieu-impact van je activiteiten te beperken en je merkimago op te krikken.

5. GA VERSTANDIG OM MET LICHT

Net als water is ook licht een onmisbare, vaak verspilde hulpbron. Vaak zie je 's avonds het licht nog branden in winkels of kantoren. Dit zorgt voor verwarring en is slecht voor het imago en voor het milieu. Om dit te vermijden, bestaan er sensoren. Maar ook timers die ervoor zorgen dat het licht op een ingesteld tijdstip automatisch wordt gedoofd. Kies uiteraard voor ledlampen. Die verbruiken veel minder elektriciteit en gaan langer mee dan klassieke spaarlampen.

6. GEBRUIK SCHONE ENERGIE

Zonnepanelen, windenergie, biogas, aardwarmte enz. Als het om energie gaat, wordt de keuze steeds groter!
Maar ook op het vlak van mobiliteit zijn er talloze manieren om groener te worden. Je kunt collega's laten carpoolen, een mobiliteitsbudget opstellen, het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker maken, telewerkdagen organiseren voor kantoorpersoneel enz.

7. ZORG VOOR ZUIVERE LUCHT

Met groene planten die bepaalde schadelijke stoffen opnemen (bv. benzeen en trichloorethyleen, waar planten komaf mee maken) of door de ramen tien minuten per dag open te zetten (langer hoeft niet!). Denk eraan om de verwarming lager te zetten. Sommige klanten klagen soms over het feit dat winkels hun deuren openlaten in de winter terwijl de verwarming aanstaat. Dat is slecht voor hun imago!

8. BAN PLASTIC

Laat geen plastic bekers meer toe in de bedrijfskeuken of cafetaria – ieder zijn eigen beker of fles. In de winkel kun je klanten herbruikbare producten aanbieden: stoffen tassen in plaats van plastic tassen aan de kassa, herbruikbare bekers voor meeneemdrankjes aan de toog enz.

9. PAS DE INRICHTING AAN

Plaats de bureaus dicht bij de ramen. Dit zorgt voor meer daglicht en doet het gebruik van de airconditioning dalen. Voorzie verduisterende gordijnen of ventilatoren in de zomer (goedkoper dan airco). Je kunt ook energie besparen via de werkorganisatie, onder meer op IT-niveau, met stand-bysystemen voor computers en kassa's voor wanneer ze niet gebruikt worden. Maar net zo goed op teamniveau door je medewerkers [...] uit te dagen de thermostaat van de winkel één graad lager te zetten en hen voor te stellen een dikke trui aan te trekken enz.

10. HERGEBRUIK ONVERKOCHTE PRODUCTEN

Niet weggooien, heel gemakkelijk vandaag! En een goed idee, als je weet dat één op de zeven Belgen onder de armoedegrens leeft. Je kunt onverkochte producten schenken, uitdelen, verkopen met korting ... We hebben de vele mogelijkheden voor je op een rijtje gezet! Vergeet niet te communiceren over je initiatieven om de afvalberg te verkleinen.

Heb je nog meer tips of ideeën voor handelaars die hun milieu-imago willen opkrikken? Mail ons snel! 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen