De meerwaarde van sociale media voor je handelszaak

|Tutorial

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven en dat is al lang geen geheim meer. Ook voor je handelszaak zijn ze onmisbaar geworden bij het promoten van je producten en het connecteren met je klanten. Uiteindelijk kunnen sociale media zelfs helpen bij het generen van meer inkomsten. In deze blog ontdek je deze en nog zeven andere redenen waarom sociale media onmisbaar zijn voor jouw zaak. 

10 redenen waarom sociale media onmisbaar zijn voor jouw zaak

 

1. JE NAAMSBEKENDHEID VERGROTEN

Een opvallend uithangbord boven je restaurant hangen is al lang niet meer genoeg. Ook online moet je aanwezig zijn met jouw zaak. Met sociale media kan je als restauranthouder jouw zaak en producten meer in de kijker zetten zodat ook meer consumenten jouw zaak zullen herkennen en onthouden.

2. HET GEDRAG VAN KLANTEN BEÏNVLOEDEN

Een foto van die overheerlijke tiramisu die je gemaakt hebt of een sneak peak van jouw nieuw veggiemenu? Daar willen waarschijnlijk meer nieuwsgierigen van komen proeven. Met aantrekkelijke, visuele content van je gerechten kan je mensen verlekkeren om eens een bezoekje te brengen aan jouw restaurant.

Instagram
3. DE LOYALITEIT VAN JE KLANTEN VERGROTEN

Met aantrekkelijke content en een goede communicatie via sociale media kan je van dat ene bezoekje zelfs meerdere bezoekjes maken. Je wilt natuurlijk dat je klanten blijven terugkomen en dat kan alleen als ze herinnert worden aan hun eerdere positieve ervaring. Af en toe een herinnering aan hoe lekker jouw gerechten er wel niet uitzien, kan mensen overtuigen om nog eens binnen te springen. Ook reageren op de reacties en berichten die je via sociale media van (potentiële) klanten ontvangt, is cruciaal in het winnen van vertrouwen en vergroten van de loyaliteit van klanten.

4. JE DOELGROEP EN HUN NODEN IN KAART BRENGEN

Via sociale media krijg je een inkijk in de mensen die je handelszaak bezoeken of volgen. Wie zijn ze? Hoe oud zijn ze? Wat vinden ze leuk? Welke gerechten en drankjes vinden ze lekker? Meer dan ooit delen consumenten hun meningen en feedback op sociale media. Als ze dat ene gerecht geweldig vonden, zullen ze zich niet inhouden om een foto of review met hun volgers te delen. En dat geldt natuurlijk ook als ze het iets minder lekker vonden… Hun wensen en noden analyseren kan je enorm helpen om enkele zaken aan te passen en te verbeteren.

5. CONNECTEREN MET JE KLANTEN

Niet alleen in je restaurant moet je communiceren en connecteren met je klanten. Op sociale media kan je die gesprekken verder zetten. Reageren op commentaren, luisteren naar hun vragen en wensen, berichten beantwoorden, … Mensen appreciëren het enorm als je ook online voor hen klaar staat. Zo leer je ook hen en hun noden beter kennen, wat je kan vertalen in een optimale restaurantbeleving.

6. JE ONLINE REPUTATIE MANAGEN

De meningen van echte klanten verdringen stilaan de reviews van culinaire recensenten. Mensen delen steeds meer hun meningen - positief én negatief - op sociale media en anderen smullen ervan. De meeste mensen beslissen op basis van reacties of ze een bezoekje brengen aan je zaak. Als restauranthouder blijf je dus maar beter op de hoogte van al deze reacties en reviews en moet je er ook op reageren. Leer meer over hoe je moet reageren op internetreacties.

7. JE CONSUMENTEN IN DE KIJKER ZETTEN

Je zaak runnen en ondertussen ook nog communiceren en connecteren op sociale media? Daar kruipt heel wat tijd in. Gelukkig dragen ook de consumenten hun steentje bij via het delen van foto’s en reviews van jouw zaak en gerechten. Zo worden klanten jouw beste ambassadeurs! Deel hun reviews en verhalen op jouw sociale media zodat je toont dat je met hen connecteert en blij bent met hun positieve feedback.

8. MENSEN TARGETEN MET ADVERTENTIES

Aantrekkelijke content en visuals op je sociale media delen, zal de bekendheid van je zaak en de loyaliteit van je klanten al een stap vooruit helpen. Toch kan ook een betalende sociale media campagne af en toe op je agenda staan. Sociale media laten je toe om heel gericht klanten en potentiële klanten te targeten op basis van hun demografische gegevens, locatie en interesses. Perfect dus om bestaande en nieuwe doelgroepen te bereiken met je handelszaak!

9. JE CONCURRENTIE IN DE GATEN HOUDEN

Sociale media maken het net dat tikkeltje gemakkelijker om je concurrenten in het oog te houden. Welke gerechten schotelen zij voor aan hun klanten? Wie zijn hun klanten? Hoe communiceren ze? Wie weet kan je er inspiratie halen voor je eigen zaak.

10. MEER INKOMSTEN

Een goede communicatie op sociale media kan zorgen voor meer naamsbekend, meer en nieuwe klanten, meer loyaliteit en een betere connectie met je klanten. En meer van alles? Dat betekent natuurlijk ook meer inkomsten voor jou als restauranthouder.

 

Meer weten over hoe je sociale media kan inzetten voor jouw handelszaak? Ontdek onze tips voor Facebook en Instagram.

 

LET THE GAME BEGIN!

Heb je ander advies om te delen met de partner-handelaars van het Edenred-netwerk? Laat het ons snel weten!

 

Artikel opgesteld in samenwerking met TopCompare.be

TopCompare is een gratis Belgisch platform voor het vergelijken van financiële producten.
Ben je eigenaar van een restaurant en zoek je bijvoorbeeld nog een kredietkaart of een persoonlijke lening? Op dit platform kan je de verschillende bankleningen vergelijken.

 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen