Facebook like a pro

|Tutorial

Al een jaar lang kreunt de horecasector onder de coronacrisis. Voor veel zaken is dit de moeilijkste periode die ze ooit hebben gekend. Maar samen houden we de moed erin! Tal van handelaars hebben creatieve oplossingen bedacht om de crisis te overwinnen. En dat vinden wij het belangrijkst!

Je hebt het goed begrepen: sociale media zijn uitgegroeid tot een onmisbaar communicatiemiddel. Vooral Facebook is een vaste waarde voor wie de band met zijn klanten wil versterken en nauw contact wil houden. Je kunt er je klantenbestand importeren, je afhaalmenu's publiceren, je dagmenu in de kijker zetten, je team en je zaak voorstellen, je klanten trouw houden en nieuwe klanten aantrekken – en vooral mensen over je zaak laten praten. Ontdek in slechts enkele minuutjes hoe je je zichtbaarheid op Facebook een boost geeft en alle voordelen van dit sociaal netwerk benut! 

Tip: lees dit artikel tot het einde, want daar vind je een leuke verrassing! 🍀

VIJF VOORDELEN VOOR JOU

  • De relatie met je klanten onderhouden
  • Je bekendheid verhogen
  • Klanten binden dankzij interacties
  • Nieuwe klanten zoeken en reclame maken
  • Nieuwe klanten aantrekken

DRIE KERNCIJFERS

  • meer dan 6,6 miljoen gebruikers in België
  • van wie 80% dagelijks het platform bezoekt
  • en 5,8 miljoen mensen in België die dagelijks hun Facebookaccount via hun gsm bezoeken

WOORDENLIJST 

  • Engagement: interacties van de gebruikers met je profiel
  • Community: alle gebruikers die jouw pagina leuk vinden en volgen
  • Hashtag: keyword voorafgegaan door een hekje waarmee je een bericht kunt taggen
  • Post: een tekst, foto of video die je op je profiel plaatst
  • Story: een afbeelding die of een filmpje dat na 24 uur weer verdwijnt
  • Identificatie: vermelding en identificatie van je account in een bericht

Heb je nog geen bedrijfsaccount? Het is nooit te laat om ermee te beginnen! Meld je met je zakelijke e-mailadres aan op Facebook en maak in een paar minuten een profiel voor je zaak aan. Klaar? Go!

HEB JE 5 MINUUTJES TIJD?

POST EEN BERICHT OP JE PROFIEL!

WAT KUN JE POSTEN?

Je bericht hoeft helemaal niet lang te zijn: beknopt zijn is de boodschap! Plaats verschillende berichttypes van maximaal 250 tekens met of zonder foto om je tijdlijn dynamisch te laten overkomen. Voeg je geen foto toe? Gebruik dan zeker pictogrammen en/of hashtags die de aandacht trekken.

Je kunt dezelfde inhoud op Facebook en Instagram plaatsen.
Maar opgelet: in tegenstelling tot Instagram vertaalt Facebook je berichten automatisch naar de taal van de gebruiker.

EN HOE VAAK DAN?

Vijf tot zeven keer per week. Je maakt het best al enkele berichten op voorhand klaar voor dagen waarop je het heel druk hebt!

Tip: de meeste mensen checken 's avonds en in het weekend hun sociale media😉

Enkele algemene tips:

  • ADVERTEER HET MENU van de dag of de week.
  • MAAK GEBRUIK VAN BIJZONDERE DAGEN: Nieuwjaar, Valentijnsdag, Pasen, een nieuw seizoen dat van start gaat ... Stem je de decoratie in je zaak telkens af op een speciale gelegenheid? Maak er foto’s van en publiceer ze!
  • STEL JE TEAMLEDEN VOOR en/of rekruteer nieuwe medewerkers.
  • ZET JE STERKE PUNTEN IN DE SPOTLIGHTS: je terras, je tuin, je lokale leveranciers ...
Instagram

Gouden tips voor dit moment:

  • KONDIG DE HYGIËNEMAATREGELEN BIJ JE HEROPENING AAN. Zoals L’ère du vrac, dat nog eens alle info meegeeft en zijn community bedankt.
  • WEES ELKE DAG ONLINE AANWEZIG en post je openingsuren of promoot je producten, zoals Parlor Coffee.
  • LAAT WETEN MET WIE JE SAMENWERKT: The Barn zet regelmatig zijn samenwerkingen in de kijker, bijvoorbeeld met WESH voor seizoensgerechten of met L’Onomatopée illustration om zijn maandelijkse catalogus vol seizoensproducten voor te stellen.
  • BEDANK JE TEAMS, zoals Bloum in Vorst dat doet.
  • TOON JE INRICHTING, zoals Comotapas.
  • KONDIG NIEUWTJES AAN: je lanceert een nieuw productgamma, je verkoopt mondmaskers in je winkel, een nieuwe medewerker gaat bij je aan de slag ...
  • GEEF JE ZAAK MEER NAAMSBEKENDHEID met behulp van interviews of Facebookgroepen.
 
PUBLICEREN, HOE WERKT DAT?

We hadden het er al kort over in ons artikel over communicatie in crisistijden dankzij sociale media. Facebook biedt twee mogelijkheden aan om op te vallen in de algoritmes.

  • ORGANISCH: GRATIS

Wist je dit?
Facebook toont gemiddeld slechts 10% van je berichten! Je post verschijnt dus maar af en toe op de feed (startpagina) van je volgers. 
Tip: maak verschillende posts en herhaal je boodschap op een net iets andere manier!

Voor meer zichtbaarheid (bij zowel je volgers als nieuwe mensen die je zaak nog niet kennen) raden we je aan om je berichten een extra zetje te geven.

  • GESPONSORD: TEGEN BETALING

Denk eraan: spendeer je geld optimaal door een gericht doelpubliek te kiezen. Je bepaalt zelf welke posts je promoot en wie ze te zien krijgt. Selecteer de geografische zone, de leeftijdscategorie enz. Bekijk deze tutorial en ontdek in enkele minuten de vijf stappen om een Facebook-advertentie te maken.

Je moet je berichten dus een boost geven als je je restaurant aan nieuwe klanten wilt voorstellen. Dit kan al met een heel klein budget, maar gebruik zeker de doelgroepbepaling.

HEB JE 15 MINUUTJES TIJD?

CONTROLEER JE INSTELLINGEN

  1. Algemeen
  2. Informatie

Verifieer de volgende instellingen om interactie via je account mogelijk te maken.

1. ALGEMEEN
  • Messenger: wil je je gebruikers de mogelijkheid bieden om je privéberichten te sturen, selecteer dan Ja.
  • Toestemming verlenen om story’s en posts te delen: selecteer Ja.
  • Zichtbaarheid van de pagina: vink Publiceren aan.

Controleer ook de volgende functies:

  • MESSAGING
  • MELDINGEN
  • ROLLEN VAN DE PAGINA om volmachten van de beheerders van de pagina toe te voegen en/of te wijzigen.
2. INFORMATIE
  • Je exacte locatie
  • Een korte omschrijving van je zaak
  • De link naar je website
  • Je e-mailadres
  • Je telefoonnummer
  • Je openingsuren
  • Je prijsklasse
  • Het type handelszaak
  • Je profielen op andere sociale media

HEB JE 30 MINUUTJES TIJD?

SCHIET IN ACTIE

  1. Reageer
  2. Bereid je berichten voor
  3. Breid je netwerk uit
1. REAGEER

Net zoals op andere sociale media kun je de inhoud van een ander profiel liken, delen en/of erop reageren:

  • een klant die iets post over jouw zaak: bedank hem/haar voor de reactie en post, en tag hem/haar als je het bericht deelt. Je klant zal dat op prijs stellen en positief terugdenken aan zijn/haar bezoek aan jouw zaak. Voeg ook een persoonlijke toets toe: zeg bijvoorbeeld dat je ernaar uitkijkt om hem/haar terug te zien in je zaak.
  • een artikel of een interessant bericht: ga na of de bron betrouwbaar is. ‘Fake news’ verspreiden komt je imago niet ten goede.
2. BEREID JE BERICHTEN VOOR 

En plan ze in voor later, zodat ze automatisch gepubliceerd worden. Je kiest zelf het tijdstip, de datum, de doelgroep en alle andere details voor je bericht.

3. BREID JE NETWERK UIT

Hou je een klantenbestand bij? Importeer het en nodig al je klanten uit om je Facebook-pagina te liken. Zo verschijn je mogelijk op meer profielen. Klanten die dat willen, kunnen je pagina of een van je berichten zelfs delen op hun eigen profiel en hun vrienden uitnodigen om je pagina te liken.

 

4. HAAL ZOVEEL MOGELIJK POSITIEVE AANBEVELINGEN BINNEN

Tips en aanbevelingen zijn erg belangrijk, want ze bepalen mee of iemand voor jouw zaak kiest. Het is dus essentieel dat je een goede onlinereputatie hebt. Hier lees je onze tips over hoe je het best op opmerkingen reageert.

IN HET KORT

Facebook is een fantastische communicatietool. Gebruik het weldoordacht!
Moedig je klanten dus aan om een reactie achter te laten, je pagina te delen, berichten te posten en je zaak een score te geven. Dat is de beste reclame!

Je kunt dezelfde inhoud op je verschillende sociale media plaatsen. Meer nog, je kunt een bericht zelfs tegelijkertijd op verschillende netwerken delen 🙂

Facebook vraagt niet per se om foto’s van topkwaliteit. Je kunt dus gerust teksten en foto’s plaatsen die esthetisch misschien minder mooi, maar wél praktischer zijn.
Facebook stelt ook automatische vertalingen ter beschikking, handig! Let er dus op dat je bericht correct gespeld is.

Meer tips over het beheer van je sociale media en je onlinereputatie vind je in onze artikelen over het beheer van je sociale media tijdens de crisis, Instagram, het geruststellen van je klanten … Mis de volgende blogpost voor handelaars uit het Edenred-netwerk niet!

RESTAURANTHOUDERS
WIN EEN PERSOONLIJKE COACHING

Heb je dit artikel helemaal gelezen en kriebelt het om je op sociale media te storten? Dan hebben we goed nieuws! Neem deel aan onze wedstrijd en misschien win jij wel een opleiding op maat door onze Social Media Manager! Want als partners moeten we elkaar helpen, vind je niet? 😉

 

NOG MEER TIPS?

Heb je nog tips voor de handelaars uit het Edenred-netwerk over het professionele gebruik van Facebook? Laat het ons weten!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen