De trends uit de FOOD-barometer

|In de kijker

Edenred zet zijn schouders onder het FOOD-programma (Fighting Obesity through Offer and Demand). Elk jaar worden de verwachtingen, vereisten en gewoonten geëvalueerd aan de hand van de FOOD-barometer. Daarom legde Edenred in september 2023 meer dan 7000 Belgen die maaltijdcheques krijgen en Belgische restauranteigenaars een vragenlijst voor.

 

WAT IS FOOD?

Dit programma wil evenwichtige voeding tijdens de lunch promoten door middel van een reeks initiatieven gericht op werknemers en restaurants.

 

VOOR WIE?

Het programma richt zich op alle horeca spelers die zich willen inzetten voor gezonde voeding en op iedereen die ook maar iets te maken heeft met onze transitie naar een betere wereld.

 

WAT IS UIT DE ENQUÊTE GEBLEKEN? 

Ontdek nu de grote trends en doe er in je eigen zaak je voordeel mee!

DE 5 TRENDS UIT DE FOOD-BAROMETER

 

1. WERKNEMERS WILLEN GEZONDER ETEN

De resultaten van dit jaar wijzen er opnieuw op dat de werkende bevolking veel aandacht blijft hebben voor een kwalitatief en gezond aanbod. Hierbij gaat het om 76 % van de respondenten.

Ook restaurants zien de vraag naar gezonde opties toenemen. Meer nog, steeds meer restaurants promoten gezonde voeding actief. Bovendien heeft 60 % van de ondervraagde restauranthouders zelfs andere gewoonten ontwikkeld en nieuwe leveranciers gezocht om meer lokale en gezonde producten op de kaart te kunnen zetten.

Bij het kiezen van een restaurant letten mensen in eerste instantie nog steeds op de prijs-kwaliteitverhouding en de prijs, maar dit aspect wordt op de voet gevolgd door de kwaliteit. Dus zelfs in tijden van inflatie blijft een gezond aanbod heel belangrijk voor werknemers.

Veel ondervraagde werknemers gaan echter nog een stapje verder en associëren gezond eten met verse producten (95 %) en meer groenten op hun bord (92 %). Daarnaast vinden ze het leuk wanneer de gezonde opties en de voedingslabels duidelijk op het menu te zien zijn.

Houd hier dus zeker rekening mee bij je volgende bestellingen of wanneer je je menu bijwerkt. Je scoort er ongetwijfeld goede punten mee!

 
2. STEEDS MEER BELANGSTELLING VOOR VEGETARISCHE MAALTIJDEN

Gezond eten zit in de lift, en ook vegetarische maaltijden worden steeds populairder. 35 % van de ondervraagde werknemers is het er helemaal mee eens dat een ‘gezonder aanbod’ ook vegetarische en/of veganistische opties omvat. Restauranthouders zijn zich hier ook terdege van bewust, want 83 % van hen biedt vegetarische gerechten à la carte aan.

Hoewel vlees nog steeds een vast onderdeel van de Belgische eetgewoonten is, winnen vegetarische gerechten dus steeds meer terrein!

 

3. DE GEZAMENLIJKE STRIJD TEGEN VOEDSELVERSPILLING

De deelnemers bleken zich maar al te goed bewust van en bezorgd over voedselverspilling. Hoewel veel werknemers zeggen minder uit eten te gaan vanwege de torenhoge inflatie, wil wie wel nog regelmatig op restaurant gaat graag meer weten over de manieren waarop restauranthouders voedselverspilling tegengaan. Het gebruik van ‘Restorestjes’ (62 %) en de mogelijkheid om te kiezen voor een kleine of grote maaltijd (44 %) blijken de twee populairste initiatieven te zijn.

63 % van de ondervraagde restauranthouders stelde dat ze (als antwoord op de vraag van werknemers) diverse maatregelen hebben getroffen om afval te verminderen, zoals ‘Restorestjes’ inzetten of voedsel hergebruiken voor speciale recepten.

Met het oog hierop hebben de teams van Edenred de handen ineengeslagen met de mensen van Phenix. Met die app kunnen restauranthouders en handelaars hun niet-verkochte voedingsproducten een tweede leven geven. Je leest hier meer over in ons artikel.

 
4. DE GELEIDELIJKE DIGITALISERING VAN DE HORECA

Door de coronacrisis en de bijbehorende omzetdaling is duidelijk geworden dat restaurants zich ook op digitale kanalen moeten richten, zoals ‘online takeaway’ (16 %) en ‘online boekingsplatformen’ (14 %).

De klanten verwachten die dienstverlening van jou en willen graag dat je daar nog meer over communiceert. Ze weten namelijk niet altijd dat je takeaway aanbiedt en Ticket Restaurant aanvaardt. Vermeld het dus gerust regelmatig op je sociale media en hang voor je huidige klanten een affiche aan de ingang of kassa. Of gebruik de platformen Uber Eats en Deliveroo. In die apps kunnen de gebruikers zelfs filteren op restaurants die Ticket Restaurant aanvaarden.

Toch is er nog enorm veel ruimte voor meer digitalisering.  De Europese Commissie is zich bewust van die behoeften en lanceerde daarom de campagne ‘RestWithEU. Het doel: restauranthouders na de crisis ondersteunen en hen helpen de digitale uitdagingen en de uitdagingen op het vlak van competenties binnen de sector het hoofd te bieden.

 

5. MAALTIJDCHEQUES ALS VEILIGE BUFFER VOOR JE VOEDINGSBUDGET

Meer dan een derde van de ondervraagden (die allemaal tot de beroepsbevolking behoren) zegt 20 tot 30 % van zijn maandbudget uit te geven aan eten. Uit de resultaten van de FOOD-barometer blijkt dan ook dat huishoudens een veilige buffer voor hun voedingsbudget nodig hebben. 

82 % van de Belgen vindt zelfs dat zijn koopkracht dankzij maaltijdcheques is toegenomen en beschouwt dit als het belangrijkste voordeel dat garant staat voor gezonde, voedzame maaltijden.

En omdat ons budget al zwaar onder druk staat door de inflatie, blijken maaltijdcheques een belangrijke factor te zijn voor het aantal restaurantbezoeken: gemiddeld 20 % van de ondervraagden zegt meer uit eten te gaan dankzij de maaltijdcheques.

IN EEN NOTENDOP

Het imago en de uitstraling van je restaurant zijn belangrijker dan ooit. Je moet niet alleen lekker eten aanbieden, maar ook voedselverspilling tegengaan en denken aan de volksgezondheid. Dat lijkt misschien onmogelijk, maar zonder dat je het beseft, doe je ongetwijfeld al heel veel. Zo combineer je slim ingrediënten en smaken, terwijl je je voorraad goed in het oog houdt. En je vertelt zo gepassioneerd over je producten dat iedereen er het water van in de mond krijgt. Blijf dus zeker doen waar je goed in bent en vergeet niet te communiceren over je initiatieven om klanten aan te trekken en hen aan te moedigen om verantwoord met eten om te gaan.

Lees de tien grondbeginselen van het FOOD-programma voor professionals/restauranthouders zeker nog eens na. 

10 FOOD-ENGAGEMENTEN VOOR HET WELZIJN VAN JOUW KLANTEN
  1.   Ik bied groenten aan als garnituur en fruit als dessert.
  2.   Ik zet bruin of volkorenbrood op tafel.
  3.   Ik zet geen zout op tafel.
  4.   Ik bied gerechten aan op basis van gevogelte of wit vlees.
  5.   Ik bied vis aan op het menu.
  6.   Ik bied op vraag kraanwater aan.
  7.   Ik vervang de boter bij het brood door olijfolie.
  8.   Ik bied een dessert op basis van zuivelproducten aan.
  9.   Ik vervang de aperitiefkoekjes door olijven, rauwkost of gedroogd fruit.
  10.   Ik bied gegrilde of gestoomde gerechten of ovenschotels aan.

Meer info? Ga naar de website van het FOOD-programma: https://www.food-programme.eu/nl

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen