De verpakking van je meeneemgerechten optimaliseren

|Beter verkopen

Nu er steeds vaker ‘doggy bags’ meegegeven worden en online bestellen in de lift zit, heb je vast al eens stilgestaan bij de verpakking van je meeneemgerechten.

Door de gezondheidscrisis moest je restaurant een andere weg inslaan, zoals ook al bleek uit ons artikel over het crisismanagement in de horeca. Zo heb je waarschijnlijk ingezet op afhaal- en bezorgservices, ofwel door je eigen bestel- en leveringsdienst in het leven te roepen, ofwel door samen te werken met de bekendste platformen van dit moment. Tegelijkertijd beperkte je het aantal medewerkers, je openingsuren, het aantal gerechten op je menu of het maximale aantal bestellingen dat je kon aannemen ...

Daarnaast moest je ook nog eens je onlinecommunicatie herzien om je klanten op de hoogte te brengen van je nieuwe services en afhaalmogelijkheden.

Weet je zeker dat je aan alles gedacht hebt in verband met je zichtbaarheid ‘to go’? Wij schreven twee artikels, eentje over de verpakking van je gerechten en een ander over je naamsbekendheid ‘on the go’. Om te ontdekken hoe je je communicatie kunt optimaliseren met behulp van die technieken volg je onze gids!

WELKE VERPAKKINGEN ZIJN HET MEEST GESCHIKT VOOR JOUW MEENEEMGERECHTEN?

Wat een goede verpakking moet zijn:

  • robuust;
  • licht;
  • handig en ergonomisch;
  • voldoende groot voor de gewenste hoeveelheid.

Waarmee je rekening moet houden:

  • ecologische voetafdruk;
  • normen inzake voedselveiligheid;
  • hygiëne;
  • kostprijs.

Dit is een kwestie van evenwicht bewaren tussen de verschillende kenmerken van de verpakkingen die jij kiest.

OP MAAT VAN JOUW RESTAURANT!

Afhankelijk van je aanbod kun je de voorkeur geven aan dozen uit geplastificeerd karton, aluminium of een ander materiaal, zodat klanten je gerechten snel kunnen opwarmen in de (microgolf)oven. Wil je graag meer weten? Ontdek dan hier welke materialen de beste keuze zijn.

Essentieel is dat je de verpakkingen afstemt op je aanbod én op de wensen van je klanten.

HEB JE AL EENS GEDACHT AAN HERBRUIKBARE VERPAKKINGEN?

Om te beginnen moet je een belangrijke keuze maken voor al je communicatiemiddelen: ga je voor milieuvriendelijke opties of niet
Wil je graag meer weten? Ontdek dan 10 concrete verbeteringsmogelijkheden en 4 goede redenen om een milieubewuste aanpak te kiezen!

Omdat ons plasticverbruik wereldwijd voor ernstige problemen zorgt, heeft Europa besloten om wegwerpplastic te verbieden vanaf juli 2021. Ben je benieuwd wat dat inhoudt voor jou als restauranthouder? Lees dan ons artikel over materialen.

Sommige zaakvoeders kiezen ervoor om herbruikbare verpakkingen, vaak uit glas, te verkopen of uit te lenen (mits betaling van een waarborg). Dat geeft je zaak meteen een milieuvriendelijkere indruk, ook al vergen herbruikbare verpakkingen bij hun productie eigenlijk meer energie en grondstoffen. Ze moeten dus meermaals gebruikt worden om ‘hun ecologische kostprijs terug te winnen’.

DE LEVENSCYCLUS

Wat de ecologische voetafdruk betreft, zowel voor verpakkingen als voor andere producten, moet je rekening houden met minstens twee aspecten van hun levenscyclus: de productie en de afbreekbaarheid.

Het gaat dan om de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de productie, de CO2-uitstoot (met name tijdens het transport), de valorisatie aan het einde van de levenscyclus en de afbreekbaarheid in een natuurlijke omgeving.

WIST JE DAT?

Alles is dus relatief … Voor meer info en een complete vergelijking van materialen lees je dit uitgebreide artikel.

 

Productie

Afbreekbaarheid

Wegwerpverpakking

- impact

+ impact

Duurzame verpakking

+ impact

- impact

IN EEN NOTENDOP

Kortom, er bestaat geen magische formule voor álle horecazaken ... En zelfs binnen één en hetzelfde restaurant zul je verschillende verpakkingen en materialen moeten gebruiken voor verschillende producten.

Aan jou de keuze, afhankelijk van je menu, de wensen van je klanten en je eigen creativiteit. Neem de tijd om voldoende informatie op te zoeken en leveranciers te vergelijken. Wees gerust, dat is zeker geen verloren moeite! Het heeft immers niet alleen een grote impact op je communicatie en imago, maar ook op je ecologische voetafdruk!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen