Je naamsbekendheid 'on the go' vergroten

|Tutorial

Of het nu gaat om een nieuwe afhaal- of bezorgservice, je hebt er vast ook al eens over nagedacht om je naamsbekendheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan visitekaartjes, ‘doggy bags’, zakjes ...

We maakten voor jou een gedetailleerd overzicht van alle verpakkingsmogelijkheden voor je gerechten en de gebruikte materialen. Nu gaan verder in op alles wat daarmee te maken heeft!

Weet jij op welke manieren je jouw zaak allemaal kunt blijven promoten nadat je klanten al eens bij jou geweest zijn? Hoe kun je je communicatie optimaliseren met behulp van die technieken? Volg onze gids!

  1.   Verpakking van gerechten
  2.   Vormgeving van de verpakking
  3.   Zakken
  4.   Servetten
  5.   Bestek
  6.   Visitekaartjes 
  7.   Cadeaucheques
  8.   Cadeauverpakkingen
  9.   Wagen van de zaak
  10.   Vitrine

Om te beginnen moet je een belangrijke keuze maken voor al je fysieke communicatiemiddelen (in tegenstelling tot hun digitale tegenhangers): ga je voor milieuvriendelijke opties of niet … Daar valt immers veel bij te winnen: vorige maand gaven we je al 10 concrete verbeteringsmogelijkheden en 4 goede redenen om een milieubewuste aanpak te kiezen!

Dat geldt trouwens niet alleen voor jou als restauranthouder, wanneer je moet kiezen welke verpakkingen voor meeneemgerechten, papier en inkt voor visitekaartjes, zakken ... je zult gebruiken, maar ook voor je leveranciers! We vertellen je er graag meer over!

1. VERPAKKING VAN GERECHTEN

Zie het artikel over dit onderwerp.

 

2. VORMGEVING VAN DE VERPAKKING

Deze vormgeving maakt integraal deel uit van je communicatie! Zo maken je klanten immers voor het eerst kennis met je gerechten, en in die verpakking zullen ze er ook van smullen (want vaak gebruiken ze geen bord voor hun afhaalmaaltijden). Het is ook die verpakking waarvan je klanten een foto zullen nemen en op sociale media zullen delen.

Personaliseer je verpakkingen dus, bijvoorbeeld door een doosje heel eenvoudig te verzegelen met een sticker van je logo, zoals Knees to Chin of Hinterland. Daarnaast kun je dozen of koffiebekertjes ook goedkoop voorzien van een stempel.

En net zoals zij kun jij ook herbruikbare verpakkingen aanbieden.

3. ZAKKEN

Net zoals de vormgeving van je verpakkingen moet je ook je zakken branden (aanpassen aan jouw merk). Dit is een communicatiemiddel op een kleinere geografische schaal (in tegenstelling tot sociale media), maar heeft een zeer lange levensduur en kan door je klant zowel uit praktisch als uit esthetisch oogpunt worden bewaard.

De basis: een witte of naturel gekleurde zak.

Details: een persoonlijke toets. Enkele ideeën:

  • niet er je visitekaartje aan vast;
  • gebruik eenvoudige illustraties, teksten of versieringen, stempels, kleurrijke stickers, touwtjes of linten
  • verkoop stoffen zakken, draagtassen ... die bij het imago van je zaak passen.
4. SERVETTEN

Van sober tot lekker kleurrijk: servetten bestaan in alle maten en vormen. Idealiter kies je een kleur die aansluit bij de identiteit van je zaak of je logo.

Ga je voor papier? Dan hoef je de servetten niet eens te bedrukken. Dat wordt immers steeds minder gedaan, onder andere omdat het ecologischer en goedkoper is.

Ontvang je klanten in je zaak en gebruik je daarom liever stoffen servetten? Geef dan de voorkeur aan natuurlijke materialen (linnen, katoen ...), want die zijn gemakkelijker in onderhoud, duurzamer en goedkoper.

5. BESTEK

Vooral op dit vlak houdt de Europese richtlijn de grootste veranderingen in voor zaken die meeneemgerechten aanbieden. Zoals we al aangaven in ons artikel over de milieuvriendelijkheid van verpakkingen, wordt wegwerpplastic vanaf 2021 verboden in Europa, en dat geldt vooral voor bestek, rietjes, roerstaafjes ...

Neem daarom een voorbeeld aan andere restauranthouders, zoals de jonge ondernemers van Donki over wie we het al hadden in onze tutorial op Instagram.

6. VISITEKAARTJES

Eenvoudig en efficiënt, of net innovatief en opvallend: kies zelf de stijl van je visitekaartjes!

Wat er absoluut moet op staan:

  • naam;
  • adres;
  • openingsuren;
  • telefoonnummer;
  • website;
  • accountnaam op sociale media, voorafgegaan door een @. 

Het is niet nodig je naam te zetten op elk van de netwerken, want de zoekbalk zorgt ervoor dat je makkelijk te vinden bent, met name op Facebook.

Vergeet ze niet op de leveringstassen te zetten!

7. CADEAUCHEQUES

Stel je cadeaucheques voor, zorg er dan voor dat je logo erop staat samen met de kleuren van je identiteit en de nodige informatieve info.

 

8. CADEAUVERPAKKINGEN

Stel daarbovenop ook verschillende artikelen te koop voor, dan kun je ervoor kiezen om ze te verpakken in eenvoudig papier, maar vergeet zeker niet je logo toe te voegen door middel van een zelfklever of een stempel, je visitekaartje en de kleuren te respecteren van je gekozen identiteit.

 

9. WAGEN

Heb je zelf een wagen of gebruik je er één om gerechten te bezorgen? Vergeet dan niet om een sticker van je zaak op je wagen te kleven of om hem helemaal te beplakken.

CONCLUSIE

Je kunt alle mogelijke middelen inzetten, en het ene al wat meer dan het andere. Ga bijvoorbeeld voluit voor visitekaartjes en onlinecommunicatie, maar besteed dan minder aandacht aan papieren servetten.

Je moet doseren en prioritiseren naargelang je middelen, je goesting en je creativiteit.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen