Hoe stel je je klanten gerust?

|In de kijker

Je bent er klaar voor. Je staat helemaal klaar om er weer in te vliegen. Je hebt alles schoongemaakt, meerdere keren zelfs. Je hebt alles opgeruimd, van de kelder tot de zolder. Je hebt de beruchte anderhalve meter in alle richtingen gemeten. Je hebt alles wel duizend keer overlopen terwijl je wachtte op de terugkeer van je klanten.

Je hebt verschillende mogelijkheden bestudeerd om het werk weer te hervatten.
Welke optie je ook kiest, wij hopen, net als jij, dat je zaak een echte stormloop kent als ze weer opengaat en dat je klanten, blij je weer terug te zien, zullen toestromen (en uiteraard op veilige afstand zullen wachten).

We hebben ook een enquête uitgevoerd bij onze gebruikers: 80% van de ondervraagden zei dat ze zo snel mogelijk weer op restaurant wilden gaan!

Maar wat als het te rustig is? Wat als je klanten bang zijn om weer hun oude gewoontes op te nemen? Hoe kun je hen geruststellen en hen weer uitnodigen om je zaak te bezoeken?

Zoals je al kon lezen in ons artikel over crisismanagement in de horeca, zul je weer een band en vertrouwen moeten opbouwen.

Tijdens de lockdownperiode, de socialdistancing en op de netwerken waren je klanten solidair en stonden ze dicht bij jou, ze hebben je ondersteund via verschillende individuele of collectieve initiatieven zoals #HorecaComeback of #assiettevide. Ze haalden hun eten af of bestelden online.

Maar nu is het tijd om elkaar weer in levenden lijve te ontmoeten! Om hen aan te sporen weer naar je zaak te komen en ervoor te zorgen dat je band met hen niet louter digitaal blijft, moet je maar één ding doen ...

COMMUNICEREN!

Informeer hen dat je zaak weer opengaat en dat ze veilig kunnen terugkeren! Je moet het hen zeggen met woorden en tonen met foto's, want goede communicatie berust op herhaling! Zo wordt een boodschap onthouden! Ben je er klaar voor? Hier gaan we (weer)! 🙂

1. GEBRUIK JE SOCIALE NETWERKEN!

Je hebt je recepten gedeeld om ze thuis na te maken, je hebt livestreams voorgesteld, je hebt ons overspoeld met creatieve ideeën! Een overzicht van de ideeën vind je in ons artikel over communicatie in tijden van crisis via de sociale netwerken.

Nu komt het er vooral op aan om je klanten te laten zien dat je de juiste preventiemaatregelen hebt genomen. Enkele tips:

  • NEEM FOTO'S van de nieuwe inrichting, de plexischermen, de toonbank en de kassa met de hydroalcoholische gel voor de klanten,... zoals Comotapas.
    Je kunt ook laten zien wat je nu kookt, of dat nu voor je gezin is of voor een verdeling of voor een afhaaldienst.
  • LAAT ACHTER DE COULISSEN KIJKEN door je community uit te nodigen in je keuken, in je lege zaal (zoals die pretparken die unieke beelden toonden die viraal zijn gegaan!), laat hen kennismaken met je personeel, dat hen met vreugde zal verwelkomen (en met de nodige beschermingen natuurlijk)!
  • REKEN OP HEN en vraag je klanten om de informatie over je heropening te delen via hun sociale netwerken (en jou te taggen zodat jij ook kunt delen) of via mond-tot-mondreclame. Meer informatie. 
  • BETREK HEN: Je kunt hen ook vragen om je content te geven die jij daarna kunt delen! Heb je bijvoorbeeld aan je community gevraagd om je hun versie van jouw recepten te sturen? Het is de bedoeling om je community te betrekken om zo je interacties en online zichtbaarheid te vergroten.
KORTOM: ZORG DAT JE NIET VERGETEN WORDT!

Meer informatie over het gebruik van je sociale netwerken vind je in ons speciale artikel! 

 

2. WERK JE WEBSITE BIJ

Als je een website hebt, moet je deze absoluut bijwerken: vermeld je openingsuren en eventueel je aangepaste werkwijzen, zoals Traiteur Roland

Verwijs naar je sociale netwerken voor actuele informatie. We vertellen je meer over het beheer van je website in een van onze volgende nummers!

 

3. STUUR EEN E-MAIL OF EEN BRIEF

Als je over een mailsysteem beschikt, gebruik het dan weldoordacht!
Anders kun je ook reclame in de brievenbussen stoppen in je buurt zoals Schievelavabo!

4. VERGEET JE VITRINE NIET!

Voor mensen die je adres nog niet kennen maar in de buurt wonen, voor de generaties die nog niet online zijn of om je (mogelijke) klanten in de beste omstandigheden te verwelkomen ... er zijn duizend goede redenen om je vitrine en ingang te verzorgen! We hebben trouwens voor jou een tutorial over dit thema opgesteld!

In de huidige context moet je uiteraard de vloer markeren om de mogelijke wachtrij aan te duiden (naast het verstrekken van het nodige ontsmettingsmateriaal, de ruimte in de winkel, etc.)

Maar wat kun je nog meer doen? 
Gebruik bijvoorbeeld een leisteen of schoolbord om je klanten te verwelkomen met een paar woorden: 'welkom','blij je te zien', 'we hebben je gemist', 'max. x klanten en 1,5 m afstand houden', enz.

 

5. OOK IN DE WINKEL?

Kreeg je ooit tekeningen of lieve woorden van je klanten? Houd ze bij en laat ze zien aan je klanten; dat zorgt voor een glimlach en helpt een band op te bouwen.

6. STEL ALTERNATIEVEN VOOR

Zoals express afhaling van vooraf opgenomen bestellingen naast de populaire platformen (telefoon, internet, enz.) of levering aan huis.

Je kunt er ook voor kiezen om deze extra diensten alleen aan te bieden aan een deel van je klanten of de bestellingen te beperken, als je denkt dat je overrompeld zult worden. Want een nieuw vak leer je niet in één dag ...

Blijf je dromen volgen, je maakt deel uit van de essentiële horeca- en ontspanningssector. Je hebt een bijzonder moeilijke tijd achter de rug en je hebt al het mogelijke gedaan.

Nu is het aan jou: alleen jij weet hoe je je zaak weer succesvol kunt maken, zowel wat sfeer als reclame betreft. Meer advies over het psychologische aspect en over relativeren, vind je hier.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen