Communiceer digitaal en geef je zaak een boost

|Beter verkopen

Door de gezondheidscrisis moesten we onze dienstverlening de voorbije jaren anders gaan invullen. Alleen is het niet altijd even makkelijk om het over een andere boeg te gooien. Gelukkig bestaan er tal van digitalisatiemethodes en echt iedereen kan die leren te gebruiken, zelfs zonder ervaring. Je hoeft dus beslist geen marketingspecialist te zijn om beter te communiceren over je zaak. Met deze tips wordt jouw digitalisatieproject een succes!

In deze blogpost belichten we twee aspecten:

  • Dematerialisatie is een vorm van digitalisatie. Echt alles kun je digitaliseren, van je menu tot je reserverings- en bestelsysteem, je betaalsysteem, je boekhouding ...
  • Ook digitaal communiceren legt je geen windeieren. Via social media je vakkennis aan de wereld tonen is een niet te onderschatten strategie.
SOCIALE NETWERKEN EN COMMUNICATIE

Social media zijn je vrienden. Ze zijn goedkoop, soms zelfs gratis en hét kanaal om een groter publiek te bereiken. Bovendien kun je makkelijk specifieke doelgroepen aanspreken op basis van een geografische zone of bepaalde kenmerken die jij zelf kiest. Volgens een onderzoek van Statistica in 2021 zijn Instagram en Facebook de grootste namen onder de social media. Wereldwijd is Instagram goed voor 1 miljard gebruikers, van wie 71% jonger is dan 35 jaar en 90% accounts van merken volgt. Facebook is maar liefst 3,5 miljard gebruikers rijk, van wie 49% tussen 25 en 49 jaar oud is.

Facebook is een erg aantrekkelijk platform om je zaak in de kijker te zetten. Je kunt er artikelen delen, een eigen community opbouwen en de band met je klanten aanhalen. Je publiceert er interessante posts die gebruikers aanzetten om te reageren, kondigt wijzigingen in je menukaart aan, onthult je nieuwste gerechten, deelt culinaire tips van de chef-kok ... Geef zo veel mogelijk informatie over je zaak en wees vooral transparant! Meer informatie vind je in ons artikel over Facebook.

De volgende op de lijst is Instagram. Veel bedrijven staan wat onwennig tegenover deze ster van de mobile commerce, omdat ze de digitale wereld nog niet echt gewend zijn en dit platform als oppervlakkig en niet echt nuttig beschouwen. Maar eigenlijk is Instagram de spil van een heel andere communicatiestrategie.

Wil je je activiteiten met je community delen, dan is dit platform je beste vriend. Het is een ongeëvenaard hulpmiddel om betrokkenheid te creëren en je kunt er je identiteit illustreren op een dynamische, eenvoudige manier. Je assortiment, een blik achter de schermen in de keuken of leuke foto's van je concept delen? Met Instagram is het een fluitje van een cent! Dit netwerk is ook dé plek waar je luchtig en spontaan met je klanten kunt communiceren. Wil je meer weten, lees dan ons artikel over hoe je Instagram gebruikt 'like a pro'.

QR-CODES

In grote lijnen werkt een QR-code op dezelfde manier als een streepjescode in de supermarkt. Het is een digitale afbeelding die je leest met de camera van een smartphone. QR staat voor 'Quick Reply' of 'snelle respons'. Wanneer een gebruiker een QR-code scant, krijgt hij onmiddellijk toegang tot bepaalde informatie. Vandaar de naam.

Hoe gebruik ik een QR-code voor mijn zaak?

  • Je kunt een QR-code maken voor je diensten, je menu of zelfs je website.
  • Zet een QR-code in een brochure of hang er eentje dicht bij de kassa die naar je profiel op Google Maps of Tripadvisor leidt. Zo kunnen je klanten na hun bezoek een recensie schrijven.
  • Ook een goed idee: maak een QR-code aan waarmee klanten eenvoudig je Facebookpagina kunnen 'liken' of je Instagram-account kunnen volgen.

Graag wat meer info hierover? Lees ons artikel over het belang van wat klanten denken.

Hoe maak ik een QR-code en gebruik ik die in mijn communicatie?

Een QR-code is gelinkt aan een URL. Je moet dus altijd eerst een URL hebben of maken. Kies bijvoorbeeld de URL van een pdf-bestand, een speciale pagina op je website, een afbeelding op Facebook of je Instagram-account.

Heb je de link? Dan ga je voor de tweede stap naar een website die QR-codes aanmaakt. Er zijn er honderden te vinden op het internet. Je hoeft er alleen maar je pagina in te voeren, zodat je QR-code gescand kan worden.

Vervolgens print je je QR-code en gebruik je die in je restaurant. Lekker makkelijk – voor jou én voor je klanten!

KOSTEN EN WETTELIJKE ASPECTEN VAN DE DIGITALISATIE

 

Als je nog verder wilt gaan met je digitalisatie, kan daar een prijskaartje aan vasthangen. Beschouw het als een goede investering en vergeet vooral niet op te zoeken welke overheidssteun je kunt krijgen als je geld wilt stoppen in de digitalisatie van je bedrijf. Brusoc biedt bijvoorbeeld verschillende producten aan die tegemoetkomen aan de financiële behoeften van kleine ondernemingen.

Meer informatie vind je op 1819.brussels. Is je zaak in Vlaanderen gevestigd, dan kun je terecht op vlaio.be en in Wallonië op indemnitecovid.wallonie.be.

 

NB: digitaliseren kan ook risico's met zich meebrengen. Denk er bijvoorbeeld aan om alle gegevens die je van je klanten verzamelt, goed te beveiligen. Binnenkort lees je er alles over in ons een artikel over dit onderwerp.

IN HET KORT

Digitaliseren is een cruciale stap in de ontwikkeling van je onderneming. Het is makkelijker dan je misschien denkt en het belang ervan is niet te onderschatten. Digitaliseren tilt je communicatie, sociale interactie en community building naar een ongezien niveau, zonder dat tijd, plaats en sociale context nog hindernissen vormen.

Wil je meer tips over hoe je je social media in crisistijden beheert, over je onlinereputatie of over hoe je meer winst maakt dankzij social media? Lees dan onze andere blogposts of kijk alvast uit naar het volgende nummer van ons e-magazine voor de handelaars in het Edenred-netwerk!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen