Jezelf heruitvinden voor de feestdagen

|Beter verkopen

Als restauranthouder (of zelfs als handelaar in het algemeen) heb je je zo goed mogelijk aan de situatie aangepast en meer dan ooit je vindingrijke kant laten zien.

Sommigen boden hun gerechten al tijdens de eerste lockdown aan via een afhaalservice, anderen beginnen er nu mee. Wie een traiteurservice aanbiedt, doet dat soms slechts enkele avonden per week of met een ingekorte menukaart, en vraagt de klanten meestal om hun bestelling een bepaalde tijd vooraf te plaatsen. Dat is tijdens deze crisis de gemakkelijkste manier om je voorraad te beheren en niet nóg meer verrassingen te moeten slikken. Misschien heb je zelf al over deze optie nagedacht. En nu?

Wil je je klanten aanmoedigen om je nieuwe service te gebruiken? Onze tip: geef ze bij hun bestelling een kortingsbon die ze kunnen verzilveren zodra je de deuren weer opent.

Beloof je klanten bijvoorbeeld een gratis dessert of drankje bij je heropening of geef ze kortingsbonnen van twee of drie euro, ongeveer 10% van de prijs voor een lekkere afhaalmaaltijd. Zo nodig je je klanten (nog duidelijker) weer uit in je zaak en blijven ze je trouw! Maar als je zo'n actie echt wilt laten slagen, is het een must om je klanten ervan op de hoogte te brengen.

 

 

DE FEESTDAGEN VOORBEREIDEN

De eindejaarsfeesten zullen er dit jaar hoogstwaarschijnlijk anders uitzien dan we gewend zijn. Geef je klanten de mogelijkheid om zichzelf in de watten te leggen en op een andere manier te vieren. Met een lekkere, gastronomische afhaalmaaltijd, bijvoorbeeld. Zet een aantal feestelijke wildrecepten op je menu die de meeste mensen niet zelf durven uit te proberen, gebruik sauzen die de sfeer van een gezellig familiefeest oproepen ... Er zijn tal van gerechten die voor veel mensen te ingewikkeld lijken, maar waarmee jij je klanten tijdens de feesten kunt verwennen!

Speel in op het sinterklaasfeest door op bestelling huisbereide chocolaatjes of koekjes te verkopen of een leuk kindermenu samen te stellen. Ook een tekenwedstrijd voor de kinderen van je klanten is een goed idee.

 

MINDER DOEN

Sommige restauranthouders hebben hun menu tot de essentie beperkt om hun voorraad beter onder controle te houden en steeds verse producten te kunnen aanbieden. Je trouwe klanten vinden er steeds iets op terug om van te smullen, want op dit moment primeert het plezier!

Enkele maanden geleden bespraken we dit idee al in ons artikel 'Waarom je menukaart onder de loep nemen?' en inspireerden we je met door voedingsdeskundigen herwerkte recepten in het kader van het FOOD-programma.

HET BETER DOEN

Deze periode is het ideale moment om de zaken anders te gaan aanpakken. Of je nu wilt werken aan je bedrijfsimago, het beheer van je verse ingrediënten, je positionering in vergelijking met de concurrentie of de toekomst van onze planeet: er zijn meer dan genoeg redenen om milieubewuster te zijn! Die redenen vatten we in dit artikel in 4 punten samen. Met deze 10 gemakkelijk uit te voeren verbeteringstips helpen wij je op weg.

HET ANDERS DOEN

Een recept vernieuwen en aanpassen aan de moderne trends? Dat is jouw specialiteit! Met de hulp van je collega's heeft het FOOD-programma een miniwebsite vol inspiratie en Europese recepten samengesteld. Elk recept is door chef-koks en voedingsdeskundigen herwerkt om te beantwoorden aan de doelstellingen van het FOOD-programma. Dat initiatief promoot een evenwichtigere voeding met minder zout, minder vet, minder rood vlees enzovoort.

Tijdens de lockdown kregen heel wat consumenten zin om beter te leren koken. Heb je er al aan gedacht om tijden het weekend online kookworkshops voor je klanten te organiseren? Voor een klein bedrag leren je klanten tijdens zo'n workshop een gerecht te bereiden volgens jouw geheime recept. Bij zo'n activiteit komt weliswaar wat organisatie kijken (inschrijvingen, de ingrediëntenlijst vooraf aan de deelnemers bezorgen ...), maar het is een leuke, gezellige manier om contact te houden met je klanten.

Meer tips om je omzet vanaf de heropening een boost te geven? Klik hier.

Elke dag staan we bij Edenred aan de zijde van de partnerhandelaars in ons netwerk. Wij geven je tal van tips waarmee je deze crisis beter doorstaat.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen