3 stappen voor je heropstart

|In de kijker

Terug naar het normale, dat zal tijd vergen. Bovendien weet niemand hoe dat eruitziet. Maar wat doe je als zaakvoerder van een commerciële onderneming het beste om uit deze crisis te komen? Hoe pas je je diensten aan? Moet je anders communiceren? Edenred geeft je alvast enkele tips voor een geslaagde communicatie!

In onze vorige artikels gaven we je al enkele mogelijkheden om je klanten gerust te stellen, om de crisis in de horecasector het hoofd te bieden en om in tijden van crisis via de sociale netwerken te communiceren. Vandaag gaan we dieper in op hoe alles stukje bij beetje opnieuw tot leven komt.

Je eerste doelstelling is de kassa laten draaien en cashflow creëren. Een lagere omzet, problemen met de voorraad, onzekerheden ... Tijd om het roer om te gooien! Maar iedereen heeft tijd nodig om zijn oude gewoontes opnieuw op te pikken. Zowel de klanten als de handelaars zullen hierbij verschillende fasen doorlopen. We leggen het uit.

  1. HEROPSTART
  2. HERLANCERING
  3. HEROPBOUW

Heel wat consumenten houden er intussen andere gewoontes en een ander koopgedrag op na. Zo bestelden sommigen voor het eerst online. Maar dit was – laat ons eerlijk zijn – geen onverdeeld succes, want door de lockdown en de gigantische toevloed van onlinebestellingen liep het al eens fout met de leveringen.

Wat de consument echt wil, dat is opnieuw ter plaatse zijn ‘goede oude gewoontes’ opnemen. Dit blijkt ook uit een enquête van Edenred van begin juni: 80 % van onze Ticket Restaurant gebruikers wil terug op restaurant gaan. Lees het artikel voor alle details.

WIST JE  DIT?

Ook in de voedingssector blijft e-commerce mogelijk: bestellingen afhalen in de winkel, aan huis laten leveren …

Maak het je klanten gemakkelijk, diversifieer je diensten en herhaal alle mogelijkheden. Vertel je klanten wat je zoal doet om hen het leven gemakkelijker te maken … Sommigen komen graag opnieuw naar je zaak, anderen blijven misschien nog liever thuis. Je moet wel beide doelgroepen tevredenstellen. Blijf dus je afhaalservice aanbieden en verwelkom de mensen opnieuw in je zaak.

Dit alles zal je imago én je klantrelatie nog sterker maken! In de huidige context zullen ze nog meer letten op de aanpassingen die je doet, zowel in de winkel als qua aangeboden diensten. En ze zullen uiteindelijk opnieuw ter plaatse komen eten of winkelen, want ook zij willen hun vertrouwde gewoontes opnieuw oppikken! Probeer dus zeker nieuwe dingen uit. Misschien ontdek je wel iets wat ook op lange termijn handig is!

1. HEROPSTART

De veiligheids-, hygiëne- en afstandsregels naleven, het nodige materiaal voorzien … Zaakvoerders hebben hun handen meer dan vol:

  • ervoor zorgen dat de veiligheidsregels nageleefd worden,
  • de circulatie in hun zaak organiseren,
  • het personeel en de klanten geruststellen.

Geef informatie en stel iedereen gerust

  • Communiceer duidelijk en transparant.
  • Geef praktische uitleg bij de maatregelen.
  • Richt je op je personeel (ambassadeur en tussenpersoon).
  • Richt je op je bestaande klanten: ter plaatse en op de sociale netwerken.

Doelstelling: tonen dat je je verantwoordelijkheid neemt.

Enkele ideeën:

  • Afficheer de minder drukke tijdstippen.
  • Zet je dagmenu, de nieuwigheden en de beschikbare producten in de kijker.
  • Geef je klanten de kans om hun bestelling al op voorhand door te geven, om online te bestellen enz.
2. HERLANCERING

Dit is het moment waarop de klant geen schrik meer heeft en opnieuw ‘net als vroeger’ van het leven wil genieten. Bereid je dus voor op meer verkoop. Geen ‘revenge shopping’, maar ‘revenge restaurant’!

Let wel, sommige klanten zien dit nog niet zitten. Blijf dus inzetten op beide groepen.

Toon betrokkenheid en inspireer

  • Richt je tot je bestaande en mogelijk nieuwe klanten.
  • Integreer humor en emotie, maar op gepaste wijze.
  • Richt je op de toekomst, zonder het verleden te willen mijden.
  • Gebruik positieve en inspirerende woorden met het oog op de algemene heropbouw van de maatschappij.

Doelstelling: tonen dat je de band met je klanten opnieuw wil aanhalen.

Enkele ideeën:

  • Speel in op nabijheid, lokaal karakter en solidariteit.
  • Bied praktische en concrete oplossingen in plaats van gewoon reclame te maken.
3. HEROPBOUW

Tijdens de ‘post-coronaperiode’ werken we aan het ‘nieuwe normaal’. Net als de handelaars hebben ook de consumenten de kans gehad om zich aan te passen en om enkele gewoontes te veranderen. Vanuit een ecologische en economische bekommernis werkt iedereen de komst van nieuwe modellen mee in de hand. Biologisch, lokaal, duurzaam, buurtwinkels, maatschappelijke rol van de handelaar, persoonlijk contact in plaats van het onpersoonlijke internet … Dit alles houdt je klanten bezig. Ze tonen solidariteit en betrokkenheid in hun keuzes. Zo steunen ze voortaan het lokale en nationale aspect van de hele productieketen. Houd hier zeker rekening mee in je communicatie!

Luister en wees solidair

  • Richt je tot je bestaande en mogelijk nieuwe klanten.
  • Focus je op de bouw van een betere toekomst.
  • Zet de lokale en/of biologische producten van je leveranciers in de kijker.
  • Leg het belang van de maatschappelijke rol van jouw zaak uit.

Doelstelling: tonen dat je aan een betere wereld wil bouwen.

Enkele ideeën:

  • Werk met thema’s (bv. een Spaanse of Italiaanse week) en toon je solidariteit met deze landen die hard getroffen zijn door de gezondheidscrisis.
  • Organiseer wedstrijden ten voordele van bepaalde organisaties of kwetsbare bevolkingsgroepen.
IN HET KORT

De heropstart is de fase waarin de verkooppunten opnieuw hun deuren openen, maar nog door de verplichte veiligheidsmaatregelen beperkt zijn. De communicatie is gericht op het personeel en de klanten. Het doel is hen informeren en geruststellen.

De herlancering biedt heel wat commerciële mogelijkheden. Je kunt meer mensen bereiken, maar communiceer op een empathische manier.

De heropbouw is de fase waarin het ‘nieuwe normaal’ vorm krijgt. De relatie tussen handelaar en klant verandert hierdoor enorm. Bepaalde distributeurs krijgen de kans om hun model te herzien en kunnen de toekomst positief zien.

We gaven je eerder al tips om op het juiste moment, de juiste informatie op de juiste manier te communiceren in tijden van crisis en tutorials om de sociale netwerken als een pro te gebruiken bv. Instagram.

Dit alles is belangrijker dan ooit. Een transparante communicatie die blijk geeft van betrokkenheid en solidariteit, dat komt altijd positief over! En denk eraan: iedereen is anders. Leg dus de nodige flexibiliteit aan de dag!

En jij? Hoe heb jij je zaak opnieuw op de rails gezet? Heb je andere ideeën en praktische tips die je graag met de handelaars van het Edenred-netwerk deelt? Laat het ons weten!

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen